خراسان/تازه ترین داده های بانک مرکزی نشان می دهد که تورم تولیدکننده سال گذشته روند نزولی  داشته و در اسفند به کف 3 سال اخیر رسیده است. به نظر می رسد سیاست تثبیت اقتصاد یک دلیل این مسئله باشد. با این حال، گزارش های دیگر از رشد اندک تولید در صنایع بورسی نیز حکایت دارد

بانک مرکزی تازه ترین داده های مربوط به تورم تولیدکننده را منتشر کرد. این داده ها نشان می دهند که در اسفند سال گذشته، نرخ تورم نقطه ای تولید کننده به 24.5 درصد رسیده که کمترین میزان خود در سه سال اخیر است و نشان می دهد که تولیدکنندگان نگرانی کمتری نسبت به جهش هزینه های تولید، نسبت به سال 1401 و 1400 داشته اند. این بانک در بیان دلایل این وضعیت به تاثیر سیاست های تثبیت اقتصادی اشاره کرده است. با این حال، نگاهی به گزارش های دیگر منتشر شده در حوزه تولید کشور نشان می دهد که تولید (صنعتی) در سال گذشته رشد چندان زیادی نداشته است و در نتیجه باید گفت، به رغم این افت تورم تولید، رکود نیز این بخش را تهدید می کند.

به گزارش خراسان، بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود، داده های تورم تولیدکننده در پایان اسفند 1402 را منتشر کرد. از آن جایی که تورم تولیدکننده، وضعیت رشد هزینه های تولیدکنندگان را نشان می دهد، تغییرات آن به عنوان یک شاخص پیش نگر تورم مصرف کننده اهمیت دارد.
این داده ها نشان می دهد که در اسفند سال گذشته، تورم نقطه ای شاخص بهای تولیدکننده (یعنی رشد هزینه های تولید تولیدکنندگان در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) 17.9 واحد درصد نسبت به اسفند 1401 کاهش یافته و به 24.5 درصد رسیده است. رقمی که کمترین میزان خود در سه سال اخیر به شمار می آید. همچنین طبق این داده ها، تورم سالانه یعنی متوسط شاخص بهای تولیدکننده در سال 1402 نسبت به سال 1401 با افتی در حدود 4.3 درصدی به 32.6 درصد رسیده است. گزارش بانک مرکزی در مجموع نشان می دهد که از ابتدای دولت سیزدهم یعنی شهریور 1400 تا پایان 1402، تورم سالانه تولیدکننده 50 واحد و تورم نقطه ای 46.3 واحد درصد افت داشته است.
 افت تورم تولید در نتیجه تثبیت اقتصادی
بانک مرکزی در بیان دلیل این کاهش نرخ تورم، این وضعیت را حاصل رویکرد تثبیت اقتصاد ایران و حرکت در راستای پیش بینی پذیر کردن آن دانسته که به عنوان یک ریل گذاری برای سیاست های پولی و بانکی در نظر گرفته شده است. در گزارش بانک مرکزی آمده است: در جهت تحقق شعار سال 1402 مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، این بانک با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی حول سه محور اصلی «ثبات‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیر نمودن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که برایند سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است.
خطر رکود تولید در کمین سیاست تثبیت
اگر چه کاهش تورم یکی از اصلی ترین شرایط حمایت از تولید و مصرف در جامعه به شمار می رود، با این حال، شرایط اقتصاد ایران، اجرای سیاست تثبیت اقتصادی را به موضوعی حساس تبدیل کرده است. تجربه سال های 95 تا 97 که در آن، به مدد کاهش رشد نقدینگی، تورم حتی تا سطوح تک رقمی هم کم شد، نشان داد که در اثر این شرایط، رشد اقتصادی نیز افت شدیدی را تجربه کرد. در نتیجه به نظر می رسد کاهش اعتیاد اقتصاد ایران به رشد نقدینگی می بایست با رعایت این قبیل ملاحظات انجام شود.
در این خصوص، ملاحظه می شود سیاست کنترل نقدینگی که در آن کنترل ترازنامه و نیز اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی یکی از محورهای اصلی آن است، موجب شده تا دسترسی بنگاه ها به نقدینگی بیش از پیش تحت تاثیر قرار گیرد. به طوری که رهبر انقلاب نیز سال گذشته درباره این مسئله هشدار دادند و فرمودند: «... محدودیت ایجاد شده در منابع تخصیصی بانک‌ها به فعالان تولیدی، نباید متوجه بنگاه‌‌های کوچک و متوسط شود؛ نه این که همین منابع محدود هم به شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خاص و زرنگ با ارتباطات گسترده داده شود...» این موضوع یکی از محورهای تهدید رشد تولید در کشور به شمار می رود.
از سوی دیگر نباید از یک تاثیر منفی سیاست تثبیت نرخ ارز غافل شد. به این صورت که در نتیجه تثبیت نرخ ارز امکان فشار واردات ارزان بر تولید فراهم خواهد شد.
رشد نزدیک به صفر تولید صنعتی در سال گذشته
در خصوص نگرانی ها نسبت به رکود اقتصادی، یکی از نشانه های رکود در بخش تولید را می توان در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس از پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند سال گذشته مشاهده کرد. طبق این گزارش، بخش صنایع بورسی به عنوان یک بخش بزرگ از تولید در کشور، سال گذشته رشد اندک 0.4 درصدی را نسبت به سال 1401 به ثبت رسانده و فروش این بخش نیز حتی عقبگرد 1.2 درصدی داشته است. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar