تعادل/چند روزی می‎شود که شاهد کاهش تنش‌ها درکشور و منطقه هستیم. این موضوع باعث شده که بازارهای مالی به یک ثبات نسبی برسند و به نوعی شرایط بهتری را تجربه کنند. البته نباید فراموش کرد که تجربه شرایط بهتر تنها با یک روز و دو روز رخ نمی‌دهد و بازارهای مالی باید چند هفته‌ای سبزپوش باشند و روی یک مدار مشخص حرکت کنند تا در نهایت بازارها بتوانند آرامش را تجربه کنند.

بازارهای مالی خصوصا بورس از روز ۱۳ فروردین ماه روندی جدید را پشت سر گذاشتند که علت آن حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق بود و همین موضوع باعث شد که بورس تهران تا آخرین روز فروردین ماه نزولی باشد. تالار شیشه‌ای معاملات حساسیت بسیار شدیدی نسبت به اتفاقات دارد و با کوچک‌ترین اتفاق یا خبری تغییر موضع و شرایط می‌دهد. برای نمونه اگر در کشورهای جهان تنش یا جنگی هر چند خرد پیش آید بورس تهران نیز بلافاصله واکنش نشان می‌دهد؛ برخی از کارشناسان می‌گویند که بازار سرمایه به دنبال بهانه برای تغییر شرایط است و از هر خبری سوءاستفاده می‌کند.

جنگ و تنش باعث می‌شود که بازارهای مالی روند روبه بالایی تجربه کنند؛ برای نمونه دلار با یک رکوردشکنی قابل توجه به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید و اکنون در محدوده ۶۵ هزار تومان است و سایر بازارها نیز رکوردشکنی کردند اما بورس تهران با سقوط نسبتا سنگین مواجه شد که این روزها درحال جبران است. نکته قابل توجه درخصوص دلار اینجاست که معامله‌گران، روند فعلی و درجا زدن قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص را اصلاح قیمت و حاصل تلاش سیاستگذار می‌دانند که قصد دارد دلار را در ماه‌های ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی ببندد. اکنون دلار با همان قیمت روز یکشنبه در حال معامله است و فعلاً سیگنالی توجه معامله‌گران را به خود جلب نکرده است. تحلیلگران فنی سقف بعدی قیمت دلار را کریدور بالاتر می‌دانند. اما در مقابل برخی از معامله‌گران دلار را در روند اصلاح می‌دانند و معتقدند بازارساز با ارزپاشی موفق به مهار قیمت دلار شده است. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی حاکی از حضور پررنگ بازارساز برای کاهش قیمت دلار است.
نباید فراموش کرد که در زمان جنگ و تنش تمامی بورس‌های دنیا واکنش نشان می‌دهند به گفته کارشناسان شاخص‌های بورس در سراسر دنیا به دماسنج‌های اقتصادی معروفند؛ در واقع شاخص‌های بورس، معیاری هستند که عملکردهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاری و مقرراتی، تغییرات منطقه‌ای و حتی ژئوپلتیک را نشان می‌دهند. در چنین شرایطی در بحبوحه تنش‌های سیاسی و نظامی، بازارهای سهام عملکردهای مشابهی را از خود به نمایش می‌گذارند. در دوره‌هایی که سطح تنش‌های سیاسی و نظامی افزایش می‌یابد شاخص‌های بورس به‌دلیل افزایش ریسک‌ها با نزول مواجه می‌شوند. در اصل ترس سرمایه‌گذاران از انتقام‌گیری ایران، موجب ریزش این‌چنینی در بورس‌ها شد.


به‌طور کلی بورس تهران نیازمند آرامش و اعتماد است و با داشتن این دو مولفه می‌تواند روند صعودی بسیار خوبی را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر بررسی وضعیت هفتگی شاخص نشان می‌دهد که شاخص برخلاف فروردین ماه درحال جبران شرایط خود است و احتمالا در شرایط با ثبات بتواند رکوردشکنی نسبتا خوبی داشته باشد. هر روز شاهد هستیم که میزان نمادهای دارایی صف خرید در بازار سرمایه افزایش می‌باید و در مقابل صف فروش کاهش. بر اساس آمارهای روز اخیر ۹ درصد از نمادها معادل ۶۳ عدد در صف خرید و تنها ۳ درصد از نمادها معادل ۲۱ نماد در صف فروش قرار داشتند. همچنین ۲۹۲ نماد مثبت و ۲۸۹ نماد منفی در بازار داشتیم. البته با بررسی قیمت پایانی نمادها، برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که روز سه‌شنبه بازار چندان جانی برای مثبت شدن نداشته باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که حبرهای متعددی درخصوص لیدرهای بازار سرمایه مطرح می‌شود و امکان این رشد لیدر صنایع و در نهایت رشد شاخص وجود دارد. تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که وزارت صنعت در تلاش است برای کاهش زیان انباشته صنعت خودروسازی‌، مجوز افزایش قیمت را برای شرکت‌های خودروسازی‌ دریافت کند، اما در این زمینه منتظر فرصت مناسب است. برخی خبرها حاکی از آن است که وزارت صمت به‌تازگی نشست مهمی را با شورای رقابت برگزار کرده و در تلاش است موافقت این شورا را برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو دریافت کند.
طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۹۲۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۴ هزار و ۳۲۱ واحدی در رقم ۷۵۷ هزار و ۷۰۹ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۹ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد ۹۵۶ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۵۵۸ واحد رسید.

روز دوشنبه برای سومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در مجموع سه روز اخیر، بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سهام شده است. روز گذشته نماد کاما بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۲۹ میلیارد تومان بود. پس از کاما، نمادهای واعتبار، کیا، تنوین و نوری بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شبندر، ثفارس، شپنا، آسیاتک و ختوقا تعلق داشت.
روز دوشنبه بوعلی، فملی و نوری نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فولاد، وغدیر و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریان، ارفع و فصبا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، هرمز و شگویا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و کاما و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرمان، فزر و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۰۷ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۹۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان رسید.
در معاملات نماد کاما بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۵۸ میلیارد تومان بود. پس از کاما، خاهن بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فزر و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد یک میلیارد و ۲۱ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۶۳۹ سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاهن تعلق داشت. دو نماد کاما و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
در معاملات دوشنبه، ۱۰۴ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵,۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۸۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۲ درصدی به ۱۷۵ میلیارد تومان رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar