تسنیم/ مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: در سال جاری ۱۷۰ میلیون دلار تخم مرغ صادر و تمام کشورهای همسایه مصرف‌کننده تخم‌مرغ ایرانی هستند و این محصول به زودی به روسیه نیز صادر می‌شود.

محمد مرادی؛ مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در نشست خبری اظهار کرد: این اتحادیه از اولین تشکل‌ها در بخش کشاورزی بود که وظایف غیرحاکمیتی دولت به آن واگذار شد و مسائل مربوطه در اتحادیه پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین نرخ مصوب اعلام شده درباره هر کیلوگرم تخم مرغ 47 هزار تومان است، گفت: با این وجود دولت دیگر رویکرد قبل خود را در مورد نرخ مصوب ندارد و تنظیم بازار به صورت عرضه و تقاضا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در ارتباط با صادرات تخم مرغ تصریح کرد: آخرین صادرات تخم مرغ مربوط به سال گذشته بود تا اینکه در اواخر سال جاری صادرات این محصول آغاز شد که حجم صادرات از 20 هزار تن به 135 هزار تن رشد کرد.

بازار روسیه در انتظار واردات تخم مرغ ایرانی

مرادی ادامه داد: تمام کشورهای همسایه ایران بازار صادرات تخم مرغ ایرانی هستند و در حال رایزنی برای صادرات تخم مرغ به روسیه نیز هستیم که کار آن در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی گفت: یک میلیون و 330 هزار تن تخم مرغ به صورت صنعتی و 100 هزار تن به صورت محلی در سال جاری تولید شده است که میزان تخم مرغ به صورت صنعتی در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن بود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن افزود: در بخش تخم‌مرغ با کمترین نوسان تولید و بازار مواجه بودیم به طوریکه در سال جاری 55 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد.

تاثیر تحریم و مسائل سیاسی بر روی واردات مرغ اجداد تخم‌گذار

مرادی در ارتباط با وضعیت تامین گله‌های مرغ تخم‌گذار، بیان کرد: مسائل سیاسی و تحریم تا حدودی برای دریافت مرغ اجداد و در بخش انتقال پول مشکل ایجاد کرد اما با این وجود گله‌های مولد وارد شده به کشور در متنوع‌ترین حالت ممکن قرار دارد و از اتحادیه اروپا، گونه‌های بروزی وارد شده است.

وی در ارتباط با وضعیت بهره‌وری در صنعت تخم‌مرغ کشور گفت: اکنون 19 شرکت به صورت زنجیره‌ای در حال فعالیت هستند که حدود 30 درصد تولید کشور را در اختیار دارند در حالیکه در گذشته تعداد آنها 6 شرکت بود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن یادآور شد: شرکت‌های زنجیره‌ای بهره‌وری مناسب و ارزش افزوده بالایی نیز دارند که حتی بهره‌وری در برخی از آنها از کشورهای اروپایی نیز بالاتر است.

انحصار صادرات تخم مرغ برداشته شد

مرادی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا همه تولیدکنندگان اجازه صادرات تخم مرغ را دارند گفت: تعداد شرکت‌های صادرکننده رشد 200 درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته و این بازار از انحصار خارج شده است.

وی اظهار داشت: تمام تولیدکنندگانی که واجد شرایط مسائل فنی و بهداشتی باشند و بتوانند حجم مورد نیاز بازارهای صادراتی را تامین کنند، امکان صادرات برای آنها فراهم شده است.

در سال جاری 170 میلیون دلار تخم‌مرغ صادر شد

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن تاکید کرد: با افزایش کیفیت محصولات صادراتی، بازارهای مقصد نیز کمترین شکایت را داشته‌اند به طوریکه در سال جاری 170 میلیون دلار تخم مرغ صادر شد.

مرادی گفت: در حال حاضر 70 شرکت تولیدکننده تخم‌مرغ به عنوان صادرکننده این محصول در حال فعالیت هستند و دیگر واسطه‌ای برای صادرات این محصول وجود ندارد.

مجوز صادرات تخم مرغ برای جبران زیان تولیدکنندگان داده شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه محصول یارانه‌ای مانند تخم مرغ چطور مجوز صادرات از سوی دولت دریافت کرده است، گفت: باید توجه داشت که متوسط قیمت فروش تخم مرغ در یک سال گذشته 44 هزار تومان بوده است اما آخرین نرخ مصوب تخم مرغ 47 هزار تومان بود و مرغداران در مقاطعی حتی محصولات خود را در محدوده 37 تا 38 هزار تومان به فروش رساندند. بر این اساس با دولت تعامل صورت گرفته که برای جبران زیان تولیدکنندگان مجوز صادرات به‌ آنها داده شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در ارتباط با وضعیت واحدهای کوچک تولیدی تخم مرغ بعد از افزایش تعداد واحدهای بزرگ در این صنعت، تصریح کرد: برای کمک به ادامه فعالیت واحدهای کوچک، تعاونی‌ها به میان آمده‌اند و ایجاد زنجیره کردند و تولیدات آنها در تمام بخش‌ها از عرضه بازار تا تامین نهاده‌ها به صورت زنجیره‌ای انجام می‌شود.

مرادی در ارتباط با سرانه مصرف تخم مرغ گفت: در مقایسه با 3 سال گذشته، سرانه مصرف تخم مرغ برای هر فرد از 11.5 کیلو به 14.5 کیلوگرم افزایش یافته است که بالاتر از میانگین 10.5 کیلوگرم جهانی قرار دارد؛ سرانه مصرف تخم مرغ در کشورهای توسعه یافته 18 تا 19 کیلوگرم است که تلاش می‌شود سرانه این محصول در کشور کماکان افزایش یابد.

وی در پایان اظهار کرد: صنعت در سال گذشته با دو مشکل عمده بحران تامین نهاده‌ها و سرمایه در گردش مواجه بود که اکنون مسائل مربوط به بحران تامین نهاده‌ها را پشت سر گذاشته‌ است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar