گسترش نیوز/ پیش بینی می‌شود چین در ماه جاری، ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام روسیه را دریافت کند زیرا پالایشگاه‌های چینی در حال واردات کم سابقه نفت سوکول هستند که هند اخیرا از دریافت آنها روی برگردانده است.

بلومبرگ روز دوشنبه با استناد به داده‌های شرکت کپلر از رصد نفتکش‌های گزارش کرد: انتظار می‌رود واردات نفت سوکول به چین در مارس، به رکورد ۳۷۹ هزار بشکه در روز صعود کند که در مقایسه با میزان واردات این گرید نفتی روسی در فوریه، سه برابر خواهد بود.

همزمان، بر اساس داده‌ها و تحلیل های کپلر، انتظار می‌رود واردات گرید نفتی اسپو به چین در مارس، به ۸۸۲ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین حجم واردات اسپو به چین از ژانویه سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

بر اساس داده‌های ردیابی نفتکش‌های که توسط بلومبرگ بررسی شده، در اوایل سال جاری، تشدید سخت‌گیری در اعمال  تحریم‌های گروه هفت و مسائل مربوط به پرداخت، باعث توقف خرید برخی محموله‌های نفت خام روسیه توسط هند شد و نفتکش‌هایی که از پیش، به سمت هند حرکت می‌کردند، به سمت شرق تغییر مسیر دادند.

در هفته‌های اخیر، نشانه‌هایی ظاهر شده که چین، سرگرم خرید محموله‌های نفت سوکول است که ماه‌ها بدون داشتن مقصد مشخص، سرگردان بوده‌اند.

محموله‌های نفت سوکول که قبلا به سمت هند می‌رفتند اما پس از تشدید اجرای تحریم‌های آمریکا در نزدیکی کره جنوبی و سنگاپور بلاتکلیف ماندند، به چین راه پیدا کرده اند و از حجم بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت خام سرگردان روی دریا، کاسته شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، معامله‌گران به بلومبرگ گفته‌اند چین در هفته‌های اخیر، خرید نفت سوکول را افزایش داده است و انتظار می‌رود پالایشگاه‌های مستقل چینی، چندین محموله از این گرید نفتی را در ماه میلادی جاری خریداری کنند. بلومبرگ همچنین خاطرنشان کرد نفتکش‌های حامل نفت سوکول که از دسامبر در سنگاپور مانده اند، به سمت سواحل چین حرکت کرده‌اند.

درآمد نفتی روسیه افت کرد
اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان داد درآمد صادرات نفت روسیه در فوریه، به دلیل سخت گیری بیشتر آمریکا در اعمال تحریم‌ها و محتاط شدن مشتریان نفتی مسکو، کاهش پیدا کرد.

این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد روسیه در ماه میلادی گذشته، ۱۵.۶۹ میلیارد دلار از صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی درآمد کسب کرد که ۰.۹۵ درصد نسبت به ژانویه کاهش داشت.


آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد هر چند صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه، ثابت ماند اما حجم محموله‌های نفت خام این کشور، به ۴.۷۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رکورد ۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کاهش یافت.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش صادرات نفت روسیه، تا حدودی زیادی به دلیل خرید کمتر توسط هند بود که خرید نفت روسیه را در فوریه، ۴۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داد. حجم کمتر صادرات نفت خام، با افزایش قیمت‌های صادرات محصول، تنها تا حدی جبران شد.

روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده که مشتری بشکه‌های ارزان‌تر مسکو شده است. با این حال، در ماه‌های اخیر، آمریکا  و متحدانش نظارت بر پایبندی جهانی به تحریم‌های انرژی خود علیه کرملین را تشدید کرده‌اند و اکنون پالایشگاه‌های هندی به دنبال خرید بیشتر از تولیدکنندگان رقیب مانند عربستان سعودی هستند.

احتیاط هند، باعث بلاتکلیفی نفتکش‌های حامل نفت سوکول روسیه در آبهای سنگاپور و کره جنوبی شده است. حجم نفت سرگردان در اوج خود، به ۱۸ میلیون بشکه رسید اما با خرید بخشی از محموله‌های نفت سوکول توسط پالایشگاه‌های چینی، تا حدودی کاسته شده است.

بارگیری نفت روسیه در فوریه به مقصد چین، به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که مطابق با رکورد اخیر در نوامبر بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد رشد ماه به ماه ثبت شده، تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده است و تحویل واقعی ممکن است بیشتر باشد زیرا حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز از صادرات روسیه، هنوز مقصد مشخصی ندارد و ممکن است به دست خریداران چینی برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar