خبرگزاری بازار/عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: پلکانی شدن اقساط وام مسکن ملی تصویب شده و قرار است در دو سال اول قسط این تسهیلات ۵.۶ میلیون‌ تومان باشد.

در حالی از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند و بانک ها نیز تاکنون با ۷۵۸ هزار و ۷۱ واحد موافقت و قرار داد منعقد کردند اما به نظر می رسد بهترین خبر برای متقاضیان نهضت ملی مسکن کاهش نرخ سود و پلکانی شدن اقساط تسهیلات این طرح ملی است.
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، همکاری بانک‌ها در یکسال گذشته با تاکید شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی تقویت شد و پیش‌بینی می‌شود تا همکاری بانک‌ها در سال جدید بیشتر شود.


سهمیه تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰ به ۸۰ همت افزایش یافت و کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر تسهیل‌گری هایی بود که در سال گذشته توسط دولت برای متقاضیان مسکن انجام شد
این گزارش می افزاید: با تلاش‌ های دولت سهمیه تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰ به ۸۰ همت افزایش یافت. همچنین، کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر تسهیل‌گری هایی بود که در سال گذشته توسط دولت برای متقاضیان مسکن انجام شد.
اما پلکانی شدن اقساط تسهیلات مسکن ملی اقدامی بود که از مابه‌التفاوت این نرخ از محل سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن انجام می‌شود.


با تدابیر دولت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که مابه‌التفاوت این نرخ از محل سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن انجام می‌شود
هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی، حالا متقاضیان می توانند امیدوار به پلکانی شدن اقساط تسهیلات باشند؟ گفت: با تدابیر دولت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که مابه‌التفاوت این نرخ از محل سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن انجام می‌شود.


پلکانی شدن تسهیلات مسکن ملی نیز تصویب شده که در دو سال اول قسط این تسهیلات ۵.۶ میلیون‌ تومان باشد و افزایش میزان اقساط از سال سوم شروع شود
او با اشاره به اینکه قدم دیگر پلکانی کردن اقساط بانک مسکن است ادامه داد: پلکانی شدن تسهیلات مسکن ملی نیز تصویب شده که در دو سال اول قسط این تسهیلات ۵.۶ میلیون‌ تومان باشد و افزایش میزان اقساط از سال سوم شروع شود تا متقاضیان بتوانند با حداقل حقوق کارگری اقساط طرح نهضت ملی مسکن را بپردازند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: گام دیگر در مورد وام مسکن روستایی است که میزان آن از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و همچنین تعداد وام‌ها از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره رسید که می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده روستایی و وام مسکن روستایی کمک کند و نرخ وام‌های روستایی برای روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۵ درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون ۳۵۰ هزار فقره وام روستایی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده که فرایند پرداخت آن از سال گذشته آغاز شده است.
آمارهای پرداخت تسهیلات مسکن ملی در استان تهران نشان می دهد که از سال ۱۳۹۹ و آغاز طرح ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان سال جاری بیش از ۹۰۵ هزار شهروند استان تهران در این طرح ثبت نام کرده اند که بیش از ۱۶۱ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.
 
آنطور که به نظر می رسد در سال جدید با توجه به تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب(جهش تولید با مشارکت مردم) ضرورت دارد تا مشارکت بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای واحدهای معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تقویت شود.
آمارها نشان می دهند که اغلب بانک ها از اعطای وام مسکن ملی خودداری می کنند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود جریمه های در نظر گرفته شده برای بانک هایی که تسهیلات اعطا نمی کنند عملیاتی و اجرایی خواهد شد.


آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد که در حال حاضر زمین به استعداد ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور فراهم شده که در مراحل مختلف قرار دارد و حتی برخی از زمین‌ها در مرحله آماده‌سازی است


آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد که در حال حاضر زمین به استعداد ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور فراهم شده که در مراحل مختلف قرار دارد و حتی برخی از زمین‌ها در مرحله آماده‌سازی است اما سرعت دادن به ساخت این واحدهای مسکونی نیازمند تزریق منابع مالی از سوی بانک های دولتی و خصوصی است.
گزارش ها نشان می دهد که در برخی موارد تخصیص زمین به متقاضیان در مواردی صدور پروانه ساخت و برخی نیز خدمات زیربنایی و روبنایی برای ۲ میلیون واحد مسکونی آماده می‌شود که تعدادی از این واحدها آماده شده و حتی در برخی از موارد مردم از آنها استفاده می‌کنند. جریان ساخت مسکن در نهضت ملی با قدرت پیگیری می‌شود.
برای دهک‌های یک تا چهار وام‌های ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شود که برای دهک یک و دو مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ۲ درصد و برای دهک سه و چهار ۳۰۰ میلیون تومان وام ۲ درصد ۱۵ ساله در نظر گرفته‌ شده است.

دولت سیزدهم یکی اصلی ترین شعارهای خود را رفع مشکل مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال قرار داد؛ شعاری که هوشمندانه و در پاسخ به بی‌عملی دولت قبل در این بخش و بروز تورم ۸۰۰ درصدی مسکن در فاصله دولت های یازدهم و دوازدهم انتخاب شد.

از آنجایی که دولت سیزدهم همواره عمل گرایی و محقق کردن وعده های داده شده را در دستور کار داده، از همان روز نخست اقدامات متعددی را در بخش مسکن آغاز کرد که تا کنون در دو سال و نیم سال از عمر دولت، بخش های مهمی از این اقدامات یا به ثمر رسیده یا در شرف تحقق است. ضمن اینکه شخص رئیس جمهور و بیشتر مقامات ارشد دولت بر عملی شدن وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در طول فعالیت این دولت همواره تأکید داشته اند و از آن عقب نشینی نکرده اند.

با این حال در طول سال ۱۴۰۲ دولت سیزدهم توانست با اقداماتی چون واگذاری زمین به خانواده های چند فرزند در راستای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری و نیز اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، بسیاری از خانوارها را خانه دار کند.

این اقدامات تنها به ساخت مسکن محدود نشد و در حوزه تسهیلات مسکن اعم از ساخت و خرید و تسهیلات ودیعه مسکن در راستای حمایت از خانواده های مستأجر نیز عملکرد خوبی داشت.

به نظر می رسد امسال باید منتظر نتایج مثبت تاثیرگذاری ورود واحدهای مسکن ملی به بازار مسکن و اجاره باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar