ایرنا/ رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان گفت: سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور قابل قبول نیست و تصمیم گرفتیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز به پاکستان سفر کرد و مورد استقبال رسمی نخست وزیر این کشور قرار گرفت.

همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان، مقامات دو کشور در حضور «سیدابراهیم رئیسی» و «محمدشهباز شریف» نخست وزیر این کشور، ۸ سند همکاری وتوافق نامه و یادداشت تفاهم به امضا رساندند.

پس از امضای ۸ سند همکاری وتوافق نامه و یادداشت تفاهم، رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک شرکت کردند که جزئیات اظهارات رئیسی و شهباز شریف به شرح زیر است:

اظهارات شهباز شریف در نشست خبری مشترک با رئیسی:
قدردانی نخست وزیر پاکستان از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر 

* ما هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یکصدا عمل اسرائیل را محکوم کرده و از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر این اقدام نظامی را به پایان برسانند. 
* راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مسئله فلسطین لازم است. پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد.
* از آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.
* در پایان از آقای رئیسی رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که دعوت ما قبول کردند.

اظهارات سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با شهباز شریف:
عدالت‌خواهی مردم ایران و پاکستان زمینه ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد

* به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش های اسلامی دفاع کردند و همواره از مظلومان فلسطین و غزه دفاع کرده اند و همواره در خیابان‌های شهرهای مختلف پاکستان آزادی قدس شریف را فریاد زده‌اند و همواره از حق و عدالت دفاع کرده و دفاع کرده‌اند
* به مردم عزیز پاکستان و دولت این کشور که از ظلم رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند و از نسل کشی و کودک کشی این رژیم که با حمایت غربی‌ها و آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد به ستوه  آمده‌اند و از ظلمی که بر جهان حاکم است به ستوه آمده و عدالت را فریاد زده‌اند، برای مردم پاکستان همواره  و مواضع ستودنی دولت پاکستان احترام قائلیم.
* آنچه تمام مردم دنیا را امروز غصه دار کرده این است که سازمان‌های بین‌المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده است شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.
* مردم مسلمان و آزاداندیش دنیا به ستوه آمده‌اند، این موضع مردم مسلمان پاکستان و ملت بزرگ پاکستان و این ایستادگی و حق خواهی پاسخ خواهد داد و زمینه ساز عدل عادلانه جهانی خواهد شد.
روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی ارتقا می‌یابد

* ما با کشور دوست، برادر و همسایه‌مان پاکستان فقط به عنوان دو کشور همسایه مطرح نیستیم. روابط دو کشور روابط تاریخی، تمدنی، عمیق اعتقادی و دینی است.
* امری که ملت بزرگ ایران را با مردم بزرگ پاکستان پیوند می‌دهد اعتقادات است و این پیوند ناگسستنی است.
* ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و کشور دوست ما پاکستان هست که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت منافع دو کشور و ملت به کار گرفته شود.
* روابط دو کشور در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی و در همه سطوح ارتقا می‌یابد.. 
مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است 

* مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است هر دو در مبارزه با ناامنی‌ و تروریسم، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و انواع ناامنی‌ها مصمم هستیم.
* این نگاه مشترک هر دو کشور در یک کلمه دفاع از حقوق بشر، محور همکاری‌های دو کشور است چه همکاری های دو جانبه چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی
ارتقای روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول

* مهم نیست که برخی همکاری‌های دو کشور را نمی‌پسندند، مهم این است که تداوم همکاری به دو کشور و دو دولت به نمایندگی از ملت‌های بزرگ ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود و مصمم هستیم که روابط دو کشور را در سطوح بالا ارتقا بخشیم.
* سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور قابل قبول نیست و تصمیم گرفتیم که سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar