فارس/دانشمندان دانشگاه زوریخ ربات کوچکی ساختند که قادر است در گرانش صفر به کاوش سیارک‌ها بپردازد.
 
به نقل از اسپیس، ربات SpaceHopper کاوشگر سه پا با قابلیت پریدن روی سیارک ها است.
برنامه SpaceHopper برای اولین بار دو سال و نیم پیش به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی در دانشگاه زوریخ سوئیس راه اندازی شد. طبق بیانیه دانشگاه، محققان ربات را در یک محیط شبیه‌سازی شده با گرانش صفر آزمایش کردند.این ربات از یک بدن مثلثی تشکیل شده که در هر گوشه آن یک پای مفصلی وجود دارد. هر یک از این سه پا دارای یک زانو و مفصل ران هستند که به ربات اجازه می‌دهد خود را در فضا پیش ببرد و فرود خود را در یک منطقه تعیین‌شده کنترل کند. SpaceHopper به طور خاص برای کاوش اجرام آسمانی نسبتاً کوچک مانند سیارک ها و قمرها طراحی شده است، یعنی جایی که جاذبه کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.


تصور می‌شود که سیارک‌ها حاوی منابع معدنی با ارزشی هستند که می‌توانند در آینده برای بشریت استفاده شوند. با این حال، کاوش در این نوع اجرام آسمانی چالش برانگیز است. در محیطی تقریباً بدون جاذبه، اساساً هیچ کششی بین چرخ‌های فضاپیما و سطحی که از آن عبور می‌کند وجود ندارد. جوی برای پرواز فضاپیما وجود ندارد. به همین دلیل است که SpaceHopper پرش های مختصری را برای حرکت به سمت بالا و پهلو انجام می دهد.
ویدئویی که در طول پرواز گرفته شده نشان می‌دهد که SpaceHopper هر یک از سه پای خود را با حرکات هماهنگ می‌زند تا در دوره‌های گرانش صفر، بلند شود.
 

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar