ایسنا/سوییس با امضای«توافق‌نامه آرتمیس»، به سی و هفتمین کشور عضو گروه اکتشاف ماه تبدیل شد.

 جدیدترین عضو «توافقنامه آرتمیس»(Artemis Accords) کشور سوییس است.

به نقل از ناسا، سوییس در روز دوشنبه ۱۵ آوریل به سی و هفتمین کشوری تبدیل شد که توافق‌نامه آرتمیس را در مقر ناسا امضا کرد و برای استفاده پایدار و سودمند از فضا برای همه بشریت تعهد داد.

«بیل نلسون»(Bill Nelson) مدیر ناسا گفت: امروز ما یک جهش بزرگ را به سوی مشارکت بین آمریکا و سوییس رقم زدیم. با خوش‌آمدگویی به شما در خانواده آرتمیس، تعهد خود را برای کشف ناشناخته‌ها به طور آشکار و مسالمت‌آمیز گسترش می‌دهیم. اکتشاف، حسن نیت را روی زمین تقویت می‌کند و ما هیجان‌زده هستیم که ارزش‌ها و اصول مشترک کشورهایمان را به کیهان گسترش دهیم.

«گای پارملین»(Guy Parmelin) مشاور فدرال سوییس و وزیر امور اقتصادی، آموزش و پژوهش، روز دوشنبه حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، توافق‌نامه را امضا کرد.

پارملین گفت: سوییس یک همکاری دیرینه را با ناسا در زمینه اکتشافات فضایی انسانی و همچنین علوم فضا و زمین دارد. با امضای توافق‌نامه آرتمیس، ما تعهد خود را برای کاوش مشترک آسمان تجدید می‌کنیم.

توافق‌نامه آرتمیس که توسط ناسا و وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد، «معاهده ۱۹۶۸» را درباره اصول حاکم بر فعالیت‌های دولت‌ها در اکتشاف و استفاده از فضای ماورای جو، از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی تقویت می‌کند. همچنین، این اصول بر تعهد آمریکا برای نجات فضانوردان و سایر استانداردهایی تأکید می‌کنند که به پشتیبانی ناسا و شرکای آن رعایت می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود که کشورهای بیشتری در ماه‌ها و سال‌های آینده به توافق‌نامه آرتمیس بپیوندند زیرا ناسا به کمک شرکای بین‌المللی خود به ایجاد یک آینده امن، صلح‌آمیز و مرفه در فضا ادامه می‌دهد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توافق‌نامه آرتمیس می‌توانند به صفحه مربوطه در وب‌سایت ناسا مراجعه کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar