آخرین خبر/ یک مطالعه نشان می دهد که قمر Io مشتری به طور مداوم توسط فعالیت های آتشفشانی در طی میلیاردها سال (کل تاریخ 4.57 میلیارد ساله منظومه شمسی) شکل گرفته است.
این یافته ها که در 18 آوریل در مجله Science منتشر شد، پیامدهایی برای جستجوی حیات فرازمینی و برای درک قمرها و سیارات آتشفشانی از جمله زمین دارد.

به نقل از نیچر، آیو فعال ترین مکان از نظر آتشفشانی در منظومه شمسی است که صدها آتشفشان در سطح آن وجود دارد. این امر مطالعه گذشته ماه را دشوار می کند. ماه به طور مداوم توسط جریان گدازه های روان و خاکستری که از توده های آتشفشانی ته نشین می شود دوباره تشکیل می‌شود و هرگونه شواهد فیزیکی از تاریخچه آن را پنهان می کند. فعالیت آتشفشانی به این دلیل به وجود می آید که مدار آیو در مشتری با مدار دو قمر همسایه، اروپا و گانیمد هماهنگ است. فعل و انفعالات گرانشی بین آنها، مدار آیو را بیضوی می کند و به طور دوره ای مرکز ماه را فشرده می کند و باعث اصطکاک و گرما می شود.

مطالعات گوگرد
هنگامی که آتشفشان های آیو فوران می کنند، گازهای غنی از گوگرد را به جو پرتاب می کنند. کاترین دکلیر، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا و یکی از نویسندگان این مطالعه، توضیح می‌دهد که محققان توانستند از این گوگرد به‌عنوان «ردیاب برای مطالعه تکامل طولانی‌مدت آیو» استفاده کنند.
دکلیر می گوید در سرتاسر منظومه شمسی، نسبت بین دو ایزوتوپ گوگرد - گوگرد-32 و گوگرد-34 کمی سنگین تر - نسبتاً ثابت است. او و همکارانش با استفاده از آرایه بزرگ میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما، یک تلسکوپ رادیویی در شیلی، انتشار گوگرد را در جو Io اندازه‌گیری کردند و نسبت بین دو ایزوتوپ را محاسبه کردند.
مشاهدات آنها نشان داد که آیو 94 تا 99 درصد از گوگرد اولیه موجود خود را از دست داده است. در بالای جو، نسبت ایزوتوپ‌های گوگرد کمی به سمت نوع سبک‌تر کج شده است، و این گازهای غنی از گوگرد-32 با کاهش حدود یک تن در ثانیه از بالای جو خارج می‌شوند. کلیر می گوید. طی میلیاردها سال، این اختلاف انباشته شده است و ترکیب کلی گوگرد Io سنگین تر شده است. محققان با برون‌یابی از سرعت فعلی که گوگرد سبک‌تر از بین می‌رود، محاسبه کردند که آتشفشان‌های آیو در بیشتر تاریخ خود فوران کرده‌اند.

پیامدها برای اروپا
این تحقیق همچنین مدل هایی را تأیید می کند که نشان می دهد آیو، اروپا و گانیمد از زمان تولد منظومه شمسی یا بلافاصله پس از آن در یک رقص مداری گیر افتاده اند. دکلیر می گوید، این موضوع نشان می دهد احتمالا اروپا برای مدت زمانی گرمایش مشابهی را تجربه کرده است. اروپا یک نامزد امیدوارکننده برای مکانی در منظومه شمسی است که پتانسیل نگهداری حیات را دارد. میلیاردها سال گرمایش «قابلیت سکونت اقیانوس زیرسطحی اروپا را در دراز مدت افزایش می‌دهد».
گدازه بسیار داغ و روان در Io بسیار داغتر از آنچه اکنون در زمین یافت می شود است، "اما تصور می شود که این ترکیب ماگمایی است که در تاریخ اولیه زمین، زمانی که ما این رویدادهای عظیم را داشتیم که مناطق بزرگی از جریان های گدازه ای را در یک زمین قرار می دادند، غالب بود. مدت زمان کوتاهی می گوید. آتشفشان آیو ممکن است دریچه ای به مکانیسم های آتشفشانی و تاریخ اولیه زمین به ما بدهد.
جانی رادباگ، زمین شناس سیاره ای در دانشگاه بریگام یانگ در پروو، یوتا، از این یافته ها استقبال می کند. او می‌گوید: «این که آیو می‌تواند از نظر آتشفشانی هیجان‌انگیزتر - حتی شدیدتر - باشد، شگفت‌انگیز است. "نتایج نشان می دهد که اکتشاف بیشتر Io به ما کمک می کند تا تاریخچه ناشناخته سایر جهان های آتشفشانی، از جمله سیاره خودمان را کشف کنیم."


مترجم خبرنگار: مهتاب اشرف

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar