ایسنا/پیست مسابقات قهرمانی جهانی فرمول ۱ با آسفالت نانویی، روکش و به اولین پیست مجهز به آسفالت سبز، پایدار و با فناوری بالا تبدیل شد.

 شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) اعلام کرد که از آسفالت حاوی GiPave® در پیست ایمولا (Imola Circuit) استفاده شده است. این کار پیش از مسابقه بزرگ امیلیا رومانیا ۲۰۲۴ در ماه می، به عنوان بخشی از مسابقات قهرمانی جهانی فرمول ۱ انجام شده است و آن را به اولین پیست مجهز به آسفالت سبز، پایدار و با فناوری بالا تبدیل می‌کند.

GiPave توسط ایترکمیکا (Iterchimica) تولید شده که در آن از پلاستیک‌های زباله‌ای نیز استفاده می‌شود، زباله‌هایی که به طور معمول بازیافت نمی‌شوند. در همین حال، آسفالت حاوی GiPave می‌تواند به‌طور کامل بازیافت شود. این امر اقتصاد بازیافتی را ترویج می‌کند و ضایعات و نیاز به مواد جدید را کاهش می‌دهد.

سنگفرش جاده دسترسی به پادوکس در ایمولا، که بیشترین حجم وسایل نقلیه سنگین و افراد را در مسابقات تجربه می‌کند، با GiPave® دوباره روکش شده است که عملکرد بالاتری را از نظر مقاومت و دوام ارائه می‌دهد و عمر روسازی را فراتر از بهترین فناوری‌های فعلی افزایش می‌دهد. این آسفالت نانویی که حاوی گرافن است، کاملا قابلیت استفاده مجدد را داشته و نیاز به مواد اولیه اضافی را به حداقل می‌رساند. به لطف نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر، استفاده از این آسفالت اثرات زیست محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انتظار می‌رود در طول عمر مفید این جاده، نصب GiPave® منجر به صرفه‌جویی از جمله بیش از ۷۸۰۰۰ کیلوگرم قیر، ۱٫۶۲۳ میلیون کیلوگرم سنگدانه (معادل وزن ۹۵۵ خودرو)، حدود ۱۱۵ سفر کامیون برای حمل مواد، بیش از یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۲۵ کیلووات ساعت انرژی (برابر نیاز ماهانه تقریباً ۵۲۵۴ خانواده) و ۷۴۰۰۰ کیلوگرم CO۲ (معادل ظرفیت جذب حدود ۳۰۰۰ درخت بالغ در سال) است. علاوه بر این، ۳۷۰۰ کیلوگرم پلاستیک بازیافتی، بازیافت شد و مورد استفاده قرار گرفت.

جولیو سزاز، مدیرعامل دایرکتا پلاس می‌گوید: من از اینکه می‌بینم که با همکاری شرکت ایترکمیکا آسفالت حاوی گرافن در این منطقه اجرا می‌شود، بسیار خوشحال هستم. ایترکمیکا و دایرکتا پلاس با همکاری یکدیگر مرزهای فناوری را جابه‌جا می‌کنند.

پیش از این، دایرکتا پلاس آسفالت یک بخش ۲۵۰ کیلومتری از یک بزرگراه در ایتالیا را با آسفالت نانویی کف‌پوشی کرده بود؛ آسفالتی که با استفاده از پلاستیک‌های سخت بازیافت شده از اسباب بازی‌ها، جعبه‌های میوه و سطل زباله تقویت شده بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar