ایسنا/ایوک نانو (Evōq Nano) یکی از شرکت‌های فعال در توسعه صنعتی نانوذرات به تازگی اعلام کرده که نشریه ACS Omega نانوذرات نقره این شرکت را به عنوان ترکیبات ایده‌آل برای استفاده در حوزه‌های مختلف به ویژه پزشکی معرفی کرده است.

EVQ-218 شکل جدیدی از نانوذرات نقره این شرکت است که از نظر ایمنی و برخی محدودیت‌ها نسبت به نانوذرات نقره موجود در بازار برتری دارد و الزامات تعیین شده توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) را براورده می‌کند. EVQ-218 تنها نانوذرات نقره غیریونی موجود در بازار است که برای کاربردهای پزشکی ایده‌آل است.

EVQ-218 برای حل مشکل افزایش مقاومت ضد میکروبی (AMR) ارائه شده، مشکلی که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از ۱۰ تهدید برتر بهداشت عمومی جهانی معرفی شده است.

شونا روتول، مدیرعامل شرکت ایوک نانو می‌گوید: «کشف و توسعه نانوذرات نقره غیر یونی، یک نوآوری محوری بوده و امکان استفاده درمانی کامل نقره را بدون خطرات رایج آن، فراهم می‌کند.»

در حالی که خصوصیات ضد باکتریایی نقره قرن‌ها پیش شناخته شده است اما فعالیت ضد میکروبی آن ناشی از انتشار یون است، که خود این یون‌ها خطرات سمیت را برای کاربردهای زیست‌پزشکی به دنبال دارد. این نانوذرات بسیار پایدار هستند و برای مقابله با باکتری‌ها در فرآیندهای متابولیکی آن‌ها بدون ایجاد مقاومت ضد میکروبی اختلال ایجاد می‌کنند.

EVQ-218 با محاصره گوگرد رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. در واقع ایزوله کردن گوگرد در باکتری‌ها موجب مهار فعالیت  متابولیکی در آن‌ها می‌شود.

EVQ-218 با استفاده از روش تابش لیزر تولید می‌شود که دیگر نیاز به مواد شیمیایی و زیستی برای سنتز نانوذرات نقره ندارد. لیزر فرآیند فرسایش را با استفاده از ایجاد درجه حرارت و فشار بالا انجام می‌دهد که در نهایت نانوذرات فلزی پایدار به دست می‌آید که ابعادی در حد ده نانومتر دارد. در حالی که نانوذرات نقره رایج بعد از چند هفته تخریب می‌شوند، این نانوذرات پایداری طولانی‌مدتی دارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید