سیناپرس/ فریاد زدن در باد آن قدرها هم بی تاثیر نیست! این اصطلاح معمولاً برای توصیف تلاش ناموفق برای برقراری ارتباط با افراد استفاده می شود. ویل پولکی، محقق آکوستیک از دانشگاه آلتو در اسپو، فنلاند، می‌گوید: در واقع باید دانست که فریاد زدن در جلوی باد کاری دشوار نیست.
ارسال موجی از صدا در جهت مخالف باد، برخلاف جریان هوا، به دلیل اثر صوتی به نام تقویت همرفتی، صدا را بلندتر می کند. صدای ارسالی به سمت موافق باد درواقع ساکت تر است. بنابراین، اگر مخالف باد فریاد می‌زنید، شنونده‌ای که در مقابل شما ایستاده است، بر خلاف تصور رایج، مشکلی برای شنیدن صدای شما ندارد.
آقای پولکی می‌گوید: این برداشت نادرست توضیح ساده‌ای دارد. وقتی بر خلاف باد فریاد میزنید، صدای خود را بدتر میشنوید. این به این دلیل است که در این سناریو، گوش‌های شما به سمت دهان شما حرکت می‌کند. این بدان معناست که صدای شما برای شما آرام تر به نظر می رسد.
اولین تلاش پولکی برای آزمایش این اثر شامل داد زدن او با سر بیرون از بالای یک وسیله نقلیه در حال حرکت بود؛ در حالی که میکروفون ها دامنه صدای او را ضبط می کردند. نتایج در مورد دلیل سخت به نظر رسیدن فریاد زدن از سمت باد قطعی نبود، بنابراین آقای پولکی و همکارانش وسایل بازی تکنولوژیک خود را ارتقا دادند.
برای مطالعه جدید، تیم یک فریاد شبیه‌سازی شده – یک استوانه و یک بلندگو که چندین صدا را پخش می‌کند.در بالای یک وسیله نقلیه در حال حرکت قرار داد. میکروفن ها دامنه صدا را در محل دهان و گوش هنگامی که فریادزن رو به طرف مخالف باد یا رو به باد بود اندازه گیری می کرد. پژوهشگران در ۳۱ مارس در گزارش علمی گزارش دادند: آزمایش‌ها همراه با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، منبع این درک نادرست را تأیید کردند.
همچنین اثر مشابهی هنگام عبور آمبولانس رخ می دهد. اکثر مردم با تغییر ناگهانی زیر و بمی صدای آژیر به دلیل اثر معروف داپلر آشنا هستند. اما صدای آژیر هنگام حرکت به سمت فرد ناظر ثابت نیز کمی بلندتر از زمانی است که در حال دور شدن است. وقتی در جهت باد فریاد می زنید، منبع صدا نیست که در حال حرکت است، بلکه تاثیر محیطی است که صدا در آن حرکت می کند.

باد از هر طرف که بوزد، علم آکوستیک می تواند آن را توضیح دهد. یادمان باشد، همیشه برای هر فرضیه ای توضیحی علمی و معقول وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar