ایسنا/ فیلمی که از خدمه مأموریت «شنژو ۱۶» منتشر شده است، لحظه ورود آنها را به ایستگاه فضایی «تیانگونگ» چین نشان می‌دهد.

 به نقل از اسپیس، جدیدترین خدمه چین متشکل از سه فضانورد اکنون در ایستگاه فضایی این کشور موسوم به «تیانگونگ»(Tiangong) حضور دارند. این سه نفر که خدمه مأموریت «شنژو ۱۶»(Shenzhou ۱۶) هستند، روز دوشنبه، ۲۹ مه ساعت ۹:۳۱ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۵:۰۱ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) با موشک «لانگ مارچ ۲اف»(Long March ۲F) از «مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان»(JSLC) در صحرای گبی به مقصد ایستگاه فضایی تیانگونگ پرتاب شدند.

فضاپیمای شنژو ۱۶ در روز ۳۰ مه ساعت ۴:۲۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۱:۵۹ سه‌شنبه به وقت تهران)، ملاقات و اتصال خودکار به تیانگونگ را تکمیل کرد و به ماژول هسته «تیانه»(Tianhe) ایستگاه متصل شد. فیلم منتشر شده توسط «آژانس فضایی سرنشین‌دار چین»(China Manned Space Agency) و تلویزیون مرکزی چین نشان می‌دهد فضاپیما که با سرعت حدود ۲۸۶۵۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، به ایستگاه نزدیک و متصل می‌شود.

فیلم منتشرشده از داخل ایستگاه فضایی تیانگونگ، «فی جونلونگ»(Fei Junlong)، «دنگ چینگمینگ»(Deng Qingming) و «ژانگ لو»(Zhang Lu) خدمه ماموریت «شنژو ۱۵» را نشان می‌دهد که هنگام ورود فضانوردان شنژو ۱۶ به ایستگاه، به آنها خوش‌آمد می‌گویند.

«جینگ هایپنگ»(Jing Haipeng) فرمانده شنژو ۱۶، «ژو یانگژو»(Zhu Yangzhu) مهندس پرواز فضایی و «گوی هایچائو»(Gui Haichao) متخصص محموله، اولین اعضا از سومین گروه انتخاب فضانورد هستند که به فضا پرواز می‌کنند. آنها قرار است پس از خدمه شنژو ۱۵ که سوم ژوئن به زمین باز خواهند گشت، فرمان‌دهی تیانگونگ را بر عهده بگیرند.

هایپنگ، یانگژو و هایچائو تا نوامبر در این پایگاه مداری باقی خواهند ماند تا آزمایش‌های علمی و پیاده‌روی‌های فضایی را انجام ‌دهند و در ترویج و گسترش علم مشارکت داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

instagram.com/akharinkhabar