آخرین خبر/ رئیس جمهور در قالب دومین سفر استانی خود فردا(پنجشنبه) به همراه اعضای هیات دولت به استان سمنان سفر خواهد کرد. از این رو خبرنگاران حوزه دولت رسانه های کشور با حضور در مهمترین پروژه های این استان از ظرفیت ها و جزئیات این طرح ها بازدید کردند.

بزرگترین سیلوی شرق کشور افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار آخرین خبر، پروژه ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تُنی گندم گرمسار که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده، در حالی اکنون به پیشرفت بالای ۹۰ درصد رسیده و در آستانه افتتاح است که در سفر اول رئیس‌دولت سیزدهم به استان سمنان بیش از ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات دریافت کرده و هدف از اجرای آن پشتیبانی از کلان‌شهر تهران در مواقع اضطراری اعلام شده است.
سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار که روند تکمیل ساخت آن از ۱۰ سال پیش با اخذ اعتبار از بانک توسعه اسلامی آغاز شده بود تا در حکم پشتیبانی برای مواقع اضطراری کلان‌شهر تهران باشد حالا به مرحله‌ای رسیده که با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت، در آستانه دومین سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان شرایط افتتاحش فراهم شده است. پروژه‌ای که تکمیل آن با تاکید دولت به تلاش برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام سال‌های گذشته همسو است و یکی از ۵۵۵ طرح نیمه‌تمام استان سمنان محسوب می‌شود که به گفته محمد حمیدی معاون هماهنگی امور استان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارند تکمیل شوند.
روندی که در سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان هم برای تکمیل این پروژه‌ها طی شد تا به تایید ۱۳۷ مصوبه برسد که بیش از ۳ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های عمرانی برساند و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان را هم سهم حوزه تسهیلات و اقتصاد کند. در فاصله سفر اول تا آستانه سفر دوم نیز بیش از ۱۰۶ درصد این اعتبارات جذب شد و استان سمنان را یکی از پیشروترین استان‌ها در جذب اعتبارات بدل کرد و در نهایت به اجرای کامل ۲۶ مصوبه و بهره‌برداری آن‌ها رسید، ۸۶ مصوبه را در مراحل اجرایی پیش برد و به ارتقای سطح پیگیری ۲۵ مصوبه دیگر انجامید.
در آستانه سفر دوم رئیسی به استان نیز قرار است به پروژه‌های با پیشرفت بالا بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود که ۷ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان آن در مصوبات اولیه گنجانده شد تا بخش بزرگتری از این پروژه به بهره‌برداری برسد. تخصیص اعتبارات در سفر اول به  ۴۶۷ ریزپروژه استان هم رسید که حدود نیمی از آن‌ها (۲۰۸ طرح) به بهره‌برداری رسیده و مابقی آن نیز در حال تکمیل است.

نیروگاه 730 مگاواتی سمنان

نیروگاه قدس(شهید باکری) سمنان دومین مقصد بازدید بود که داود غلامی مدیرعامل این نیروگاه 730 مگاواتی سیکل ترکیبی قدس سمنان نیز به خبرنگاران گفت: در این سفر استانی، مراحل ساخت 2 واحد بخار این نیروگاه با سرمایه‌گذاری 183 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی آغاز خواهد شد که سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی این نیروگاه نخستین نیروگاه بخش خصوصی است که در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت صنعت و وزارت نیرو برق مورد نیاز واحدهای صنعتی را تأمین می‌کند و انرژی الکتریکی این نیروگاه از طریق بورس انرژی و یا به صورت قرارداد تضمینی مستقیم به واحدهای صنعتی متقاضی فروخته می‌شود.
غلامی با بیان اینکه ظرفیت این نیروگاه پس از بهره‌برداری واحدهای بخار به 1053 مگا وات ساعت افزایش می‌یابد، اظهار داشت: رئیس جمهور در این سفر از واحدهای3 و 4 گازی این نیروگاه که پارسال سنکرون شده بازدید خواهد کرد.
غلامی گفت: تولید برق حرارتی این نیروگاه عظیم با بهینه‌سازی واحدها و با اعتباری معادل 50 میلیارد تومان حدود 30 مگاوات ساعت افزایش می‌یابد و به بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی فلات کویری ایران تبدیل خواهد شد.

بزرگترین کارخانه فروسیلیس کشور
مجتمع فروسیلیس دامغان دیگر مجموعه صنعتی بود که خبرنگاران از آن بازدید کردند. طاهر شاه حسینی قائم مقام مدیرعامل مجتمع فروسیلیس دامغان در باره جزئیات این کارخانه به خبرنگاران گفت: فاز اول این مجتمع بزرگ صنعتی به ظرفیت تولید 40 هزار تن در سال پنجشنبه با حضور رئیس جمهور در دامغان افتتاح خواهد شد که تأمین کننده ماده اولیه مجتمع‌های فولادسازی کشور است.

شاه حسینی بیان کرد که با راه اندازی فازهای بعدی، این مجتمع به بزرگترین تولیدکننده فروسیلیس کشور تبدیل خواهد شد.

احیای کارخانه سرامیکی با 12سال تعطیلی
محمدرضا صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در حاشیه بازدید از یک کارخانه تولید سرامیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مسائلی مهمی که دولت حجت الاسلام رئیسی توجه ویژه‌ای به آن داشتند نهضت احیای واحدهای راکد است. یکی از این واحدها واحد کارخانه تولید سرامیک است که نزدیک به ۱۲ سال راکد بود و به محل دپوی زباله و پسماند و خرابه تبدیل شده بود و امروز به چرخه تولید بازگشته است.

طرح های عمرانی از بیمارستان تا سیلو و نیروگاه
استانداری سمنان آخرین مقصد این سفر یکروزه بود که در ان استاندار سمنان به تشریح جزئیات سفر رئیس جمهور و طرح و اقدامات صورت گرفته در این استان پرداخت.
سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در تشریح برنامه‌های دومین سفر استانی رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به این استان گفت: بخش توسعه خدمات ویژه بیمارستان سرطان و بیمارستان میامی پس‌فردا توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهند رسید که موجب ارتقا خدمات درمانی در سطح استان خواهند شد.
وی افزود: علاوه بر این35 کیلومتر از مسیر دوبانده آزاد راه حرم تا حرم محدوده شهر گرمسار توسط سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته هاشمی طرح توسعه جاده سمنان به شاهرود و جاده سمنان به دامغان، جاده میامی به جاجرم و جاده سمنان به فیروزکوه با اعتباری معادل 400میلیارد تومان ظرف یکسال و نیم گذشته اجرا شده که در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.
استاندار سمنان با بیان اینکه در حوزه آبرسانی نیز مسیر 25 کیلومتر انتقال آب از سد ماملو به شهر گرمسار که از مصوبات سفر قبلی رئیس جمهور به این استان است، پنجشنبه افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های مردمی استان سمنان که توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، طرح توسعه فاز نخست تقاطع غیرهمسطح جاده تهران ـ سمنان با ورودی شهر آرادان است. بهره‌برداری از این تقاطع غیرهمسطح موجب ارتقای ایمنی عابران شهر از بخش شمالی به جنوبی می‌شود.
استاندار سمنان گفت: در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی تعهد کرده بودیم ظرف 4 سال 59 هزار و 139 واحد مسکونی بسازیم که هم اینک ساخت 20 هزار و 500 واحد آغاز شده و در مرحله فونداسیون تا سفت کاری است.

هاشمی به احیای واحدهای راکد صنعتی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: ظرف یکسال و نیم اخیر از مجموع 440 واحد صنعتی قابل احیا 201 واحد احیا شده و به فرآیند تولید بازگشته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar