دیجیاتو/ آزمایشگاه DeepMind گوگل ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی را توسعه داده است که می‌توانند فوتبال بازی کنند.

آزمایشگاه DeepMind گوگل ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی را توسعه داده است که می‌توانند فوتبال بازی کنند. این ربات های فوتبالیست دوپا که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، می‌توانند راه بروند، برای ضربه‌زدن به توپ بچرخند و پس از افتادن به روی زمین، سریعاً بلند شوند.

«گای لور» از DeepMind و همکارانش، این ربات های فوتبالیست با نام Robotis OP3 که حدود 50 سانتی‌متر قد و 20 مفصل دارند را به‌مدت 240 ساعت توسط تکنیک‌های یادگیری عمیق آموزش داده‌اند.

توانایی‌های ربات فوتبالیست گوگل
در روند توسعه این ربات‌ها، دو تکنیک مهم هوش مصنوعی با یکدیگر ترکیب شده است: یادگیری تقویتی که باعث می‌شود ربات‌ها با هدف دریافت پاداش پس از انتخاب صحیح خود، از طریق آزمون‌و‌خطا مهارت کسب کنند و یادگیری عمیق (تلاش برای تقلید از مغز انسان)، برای تجزیه‌و‌تحلیل الگوها.

محققان گوگل Robotis OP3 را با ربات‌هایی مقایسه کرده‌اند که با مهارت‌های از پیش تعیین‌شده کار می‌کنند. به گفته آن‌ها، ربات‌هایی که با یادگیری تقویتی عمیق آموزش داده شده‌اند، می‌توانند 181 درصد سریع‌تر بازی کنند، 302 درصد سریع‌تر بچرخند و 34 درصد محکم‌تر به توپ ضربه بزنند. همچنین پس از افتادن بر روی زمین، 63 درصد سریع‌تر از جای خود بلند می‌شوند.

آن‌ها همچنین برای برطرف‌کردن برخی چالش‌های پیش‌روی خود، از یک رویکرد جدید استفاده کرده‌اند. به بیان ساده، به جای اینکه ربات مکرراً وظایف خود را امتحان کند و از آن به‌عنوان داده‌های آموزشی تجزیه‌و‌تحلیل‌شده توسط شبکه عصبی استفاده کند، از یک موتور فیزیکی برای شبیه‌سازی موارد آموزشی آن استفاده شده است.

اما همانطور که «توماس هارنوجا»، عضو تیم گوگل DeepMind می‌گوید، «توسعه ربات های فوتبالیست هدف نهایی این تیم نیست.» او می‌گوید:

«هدف این کار تولید ربات‌های انسان‌نمایی نیست که به‌زودی بتوانند در لیگ برتر بازی کنند، بلکه درک این موضوع است که چگونه می‌توانیم مهارت‌های پیچیده ربات‌ها را با استفاده از روش‌های آموزشی مصنوعی ایجاد کنیم و سپس آن‌ها را به کاربردهای واقعی تبدیل کنیم.»

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم