شهر سخت افزار/ به نظر می‌آید که روسیه عزم خود را جزم کرده تا پردازنده‌های مورد نیاز سرورهایش را خودش بسازد. در همین رابطه گزارش شده که شرکت دولتی Rostec پلتفرم جدیدی با نام Basis را توسعه داده که شامل سه سرور است و هرکدام از یک پردازنده 128 هسته‌ای و حداکثر 2 ترابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌ای که توسط تراشه‌سازان چینی با عنوان ساخت روسیه تولید خواهند شد.

روسیه برای دسترسی به فناوری‌های پیشرفته و حفظ موقعیت اقتصادی خود پس از تلاش برای تولید پردازنده به سراغ ساخت پلتفرم‌های HPC رفته است. در همین رابطه شرکت دولتی Rostec پلتفرم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدیدی به نام Basis را برای خدمات محاسباتی و ابری با کارایی بالا توسعه داده است.



بر اساس گزارش tomshardware این پلتفرم کاملاً متکی بر فناوری‌های داخلی بوده و توسط مرکز تحقیقات علمی محاسبات الکترونیکی (SRCEC) توسعه یافته است. پلفترم جدید از سه سرور تشکیل شده که هرکدام می‌‌توانند میزبان پردازنده ۱۲۸ هسته‌‌ای و حداکثر ۲ ترابایت حافظه رم باشند.

این سرورها با استفاده از شبکه‌ ارتباطی پرسرعت به‌هم متصل شده و این پلتفرم تأخیر بسیار کم و تبادل داده‌ پرسرعت بین سرورها را تضمین می‌کند. در واقع سرعت انتقال داده‌ در این پلتفرم برابر ۷۵ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه با حداقل تأخیر یک میکروثانیه گزارش شده است. Basis می‌تواند در مراکز پردازش و ذخیره‌ داده، دفاتر مجازی و سرور پلتفرم‌های گرافیکی سه بعدی استفاده شود.

به نام روسیه به کام چین
روسیه ظرفیت‌ تولید نیمه‌هادی را دارد، اما با فناوری کاملاً منسوخ شده‌! بنابراین برای ساخت پردازنده‌ کلاس دیتاسنتر ۱۲۸ هسته‌ای، شرکت دولتی Rostec باید از شرکای خارجی کمک بگیرد. 

به دلیل تحریم‌های غرب، استفاده از ظرفیت تراشه سازان مطرح مانند TSMC دور از انتظار است و تنها راه روسیه برای تولید تراشه‌ سرور ۱۲۸ هسته‌ای استفاده از تراشه‌سازان چینی، یعنی SMIC و Hua Hong است.

شرکت SMIC دو فناوری ۷ نانومتری دارد که نسل دوم آن می‌تواند برای طراحی دیتاسنتر مناسب باشد. با این حال مشخص نیست که آیا SMIC ظرفیت کافی برای تولید تراشه ۷ نانومتری مورد نیاز غول‌های فناوری چینی و نیازهای صنعت روسیه را دارد یا خیر.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم