گجت نیوز/ بعد از آپدیت اپلیکیشن یوتیوب، گوشی های قدیمی سامسونگ با مشکل مواجه شده‌اند. اما علت این مشکل چیست و چرا باید همین الان برنامه را پاک کنید؟
 
بروز‌رسانی‌ها معمولا ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد را به همراه می‌آورند. با این حال، گاهی اوقات آن‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد و امنیت دستگاه‌ها نیز می‌شوند. این مشکلی است که اپلیکیشن یوتیوب می‌تواند روی گوشی ها و تبلت‌های قدیمی یا ارزان قیمت سامسونگ به وجود بیاید.

گوشی‌های قدیمی‌تر و پایین‌رده سامسونگ ممکن است در یوتیوب با رمزگشایی AV1 دچار مشکل شوند.

کدک ویدیویی AV1، علت مشکل اپ یوتیوب
آریف دیکیچی از کمپانی گوگل (تیم کدک‌های ویدیو و تصویر اندروید) فاش کرد که اندروید اکنون از رمزگشای AV1 به نام «libdav1d» برای یوتیوب استفاده خواهد کرد. این کدک توسط تیمی ساخته شده که در پشت صحنه توسعه پخش‌کننده محبوب VLC قرار دارد. تمام دستگاه‌هایی که اندروید ۱۲ یا بالاتر را اجرا می‌کنند، پس از دریافت به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم در مارس ۲۰۲۴، از نظر نرم‌افزاری از این کدک پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که این به‌روزرسانی کدک بهبودیافته AV1 را ارائه می‌کند که باعث می‌شود ویدیوها با نرخ بیت پایین‌تر (یا اتصالات اینترنتی کندتر) عالی به نظر برسند، همه گوشی‌ها از کدک AV1 به‌صورت سخت‌افزاری پشتیبانی نمی‌کنند. اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار که از رمزگشایی سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، از رمزگشای نرم‌افزاری استفاده می‌کنند.

به‌طور پیش‌فرض، برنامه‌ها به‌جای رمزگشای جدیدتر «dav1d»، از رمزگشای موجود AV1 با نام «libgav1» استفاده می‌کنند. برای استفاده از رمزگشای جدیدتر، برنامه‌ها باید به‌طور خاص آن را درخواست کنند. این همان کاری است که یوتیوب بلافاصله پس از انتشار به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم در مارس ۲۰۲۴ شروع به انجام آن کرد.

بنابراین، هنگامی که از رمزگشای قدیمی‌تر AV1 استفاده می‌شود، گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت قدیمی‌تر ممکن است با مشکلاتی در عملکرد و افت فریم مواجه شوند. علاوه بر این، برخی از کاربران نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند که ممکن است گوشی‌هایشان هنگام استفاده از رمزگشای قدیمی‌تر در سطح نرم‌افزار، باتری بیشتری مصرف کنند.

از آنجایی که همه افراد به‌روزرسانی گوگل پلی سیستم مارس ۲۰۲۴ را دریافت یا نصب نکرده‌اند، افراد دارای گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ قدیمی‌تر و کم‌توان‌تر ممکن است در هفته‌های آینده شاهد کندی عملکرد باشند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم