گجت نیوز/ یکی از گوشی‌های شکست‌خورده سال‌های دور اپل می‌تواند منبع الهام اپل برای طراحی سری آیفون 16 – iPhone 16 و کلید موفقیت این پرچمداران باشد.
 
اگر تاریخچه سری گوشی‌های آیفون اپل را بررسی کنید، احتمالا خیلی زود متوجه خواهید شد که iPhone 5c یکی از ضعیف‌ترین محصولات این کمپانی، چه از نظر فروش و چه نقدهای فنی، به شمار می‌رود. با این وجود یکی از ویژگی‌های بارز همین گوشی به ظاهر شکست‌خورده می‌تواند کلید موفقیت سری آیفون ۱۶ در سال ۲۰۲۴ باشد!

البته تجربه کاربری iPhone 5c همان کیفیت پریمیوم و فوق‌العاده گوشی پرچمدار iPhone 5S را داشت و از نظر فنی هیچ مشکلی متوجه این دستگاه نبود. با این وجود، ایراد بزرگ آن قاب پلاستیکی پشت دستگاه بود که حس ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت بودن به آن می‌بخشید. علاوه بر این، ظرفیت حافظه داخلی 8 گیگابایتی که حتی در سال 2013 هم بسیار ناچیز به شمار می‌رفت دیگر مشکل بزرگ آیفون 5 سی اپل بود. از طرف دیگر، مقایسه این گوشی با آیفون 5 اس که تنها صد دلار گران‌تر بود؛ اما مشخصات فنی و طراحی به مراتب بهتری داشت باعث می‌شد خریداران آن حس کنند اپل کلاه گشادی سرشان گذاشته است!

در عین حال مهم‌ترین مشخصه طراحی این گوشی‌ها رنگ‌بندی گسترده و متنوعشان بود که تقریبا تمامی طیف‌های رنگی اصلی را شامل شده و جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای به این گوشی‌های اپل بخشیده بود. این گوشی متاسفانه آخرین آیفون اپل بود که چنین تنوع رنگی را به کاربران ارائه می‌کرد. پس از این گوشی، رنگ‌بندی متنوع به حلقه گم‌شده طراحی گوشی‌های موبایل تبدیل شد!

رنگ‌بندی متنوع و شاد؛ کلید موفقیت آیفون ۱۶
کاری که در آن زمان اپل با آیفون 5c در صدد انجامش بود، تزریق رنگ به طراحی گوشی‌های موبایل بود که گرد یکنواختی بدجوری روی آن نشسته بود! حوالی سال 2013 اکثر گوشی‌های موبایل به‌صورت تک‌رنگ و تنها در رنگ‌های سفید یا مشکی روانه بازار می‌شدند. با این وجود تنوع گسترده رنگ‌های آیفون 5 سی، از آبی و سبز گرفته تا سایه‌های مختلف صورتی، قرمز و زرد، آن‌ها را به دستگاه‌هایی متفاوت و جوان‌پسند تبدیل کرده بود.



البته همه کاربران در آن زمان با رنگ‌بندی iPhone 5c موافق نبوند. برخی افراد رنگ‌های این گوشی را بیش از اندازه فانتزی توصیف کرده و معتقد بودند ترکیب آن‌ها با قاب پشتی پلی کربناتی این گوشی باعث می‌شود که ظاهر آن بیشتر شبیه به یک اسباب بازی باشد تا گوشی واقعی! در عین حال، خوب یا بد، آیفون 5 سی دستگاهی متفاوت در آن زمان به شمار می‌رفت که طراحی و رنگ‌بندی را به عنوان مهم‌ترین عنصر به کاربران ارائه می‌کرد.

این مساله البته در نسل‌های بعدی آیفون رنگ باخت! مقبولیت بیشتر طراحی فلزی گوشی‌های موبایل در مقایسه با بدنه پلی کربناتی مدل 5C باعث شد که تمام گوشی‌سازان از جمله اپل به سمت ساخت دستگاه‌هایی با رنگ‌های مشکی، سفید یا پرده‌هایی متفاوت از خاکستری و نقره‌ای متمایل شوند. در این میان، استفاده از رنگ‌های متفاوت و شاد مدت‌هاست که فراموش شده و رنگ‌های بی‌روح متالیک جای آن‌ها را گرفته‌اند. البته نسخه‌های ویژه از پرچمداران یا برخی گوشی‌هایی که با استفاده از جنس‌هایی مثل چرم مصنوعی سعی در متفاوت بودن دارند هنوز هم گاهی خودنمایی می‌کنند؛ اما تعداد آن‌ها بسیار کمتر از انتظار است.



البته اپل تلاش فراوانی کرده که تنوع رنگ نسبتا گسترده‌ای برای گوشی‌های پرچمدارش در نظر بگیرد. به‌عنوان مثال، در تصویر بالا می‌توان یک آیفون ۱۲ سبز رنگ، آیفون ۱۳ صورتی رنگ و آیفون ۱۵ آبی رنگ را در کنار یکدیگر مشاهده کرد. با این وجود رنگ‌های به کار رفته در این گوشی‌ها بسیار کم‌رنگ و تعمدا خنثی انتخاب شده‌اند! این مساله در آیفون ۱۵ به‌حدی واضح است که برخی ممکن است آن را با رنگ سفید اشتباه بگیرند!

با وجود تنوع رنگی که اپل برای آیفون‌های اخیرش در نظر گرفته، هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته‌اند متفاوت از دیگران باشند و طراحی بصری منحصربفردی به دیگران ارائه کنند. همین مساله، شاید بدترین آیفون تاریخ را به یک منبع الهام بزرگ برای اپل تبدیل کند تا گوشی‌هایی با رنگ‌های زنده‌تر تولید کند!



البته اخبار لو رفته از رنگ‌بندی سری آیفون ۱۶ اپل حاکی از آن است که امسال رنگ‌های سفید و بنفش نیز به مجموعه رنگ‌های پرچمداران اپل اضافه خواهند شد تا شاهد بیشترین تنوع رنگی در تاریخ این گوشی‌های اپل باشیم. با این وجود، احتمالا امسال هم بار دیگر اپل افزودن نام دهان‌پر کن «تیتانیومی» به رنگ آیفون‌های جدیدش را به استفاده از رنگ‌های زنده ترجیح خواهد داد.

اپل چگونه می‌تواند از رنگ‌بندی خلاقانه برای درخشش سری iPhone 16 استفاده کند؟
مسلما فرآیندهای ساخت گوشی‌های موبایل از زمان iPhone 5c تا به امروز پیشرفت‌های فراوانی کرده و سلیقه کاربران نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است. با این وجود می‌توان پیش‌بینی کرد که استفاده از رنگ‌بندی‌های شاد و جوان‌پسند در کنار بهره بردن از مواد قدرتمند و باکیفیت در ساخت آیفون نه تنها باعث ارزان به نظر رسیدن آیفون‌های جدید نخواهند شد؛ بلکه آن‌ها را به محصولاتی جذاب‌تر هم تبدیل خواهند کرد.

از سوی دیگر، تنوع رنگ‌بندی همچنین می‌تواند به ابزاری کلیدی برای ایجاد تفاوت در پرچمدارانش نیز تبدیل شود. کوپرتینویی‌ها مدتی است که در تلاش هستند بین مدل‌های پرو و غیر پرو گوشی‌های خود تفاوت ایجاد کنند. استفاده از رنگ‌های بی‌روح سال‌های اخیر در مدل‌های Pro و برعکس، رونمایی از آیفون‌های استاندارد و پلاس در رنگ‌های شادتر می‌تواند گام بزرگی در این مسیر باشد.



البته تمامی آن‌چه در این متن گفته شد، صرفا حدسیات بوده و هیچ‌یک به تایید هیچ منبعی نرسیده‌اند. حتی اگر صادقانه به قضایا نگاه کنیم بعید به نظر می‌رسد که در یکی دو نسل آتی شاهد ایجاد تغییر شگرف در طراحی و رنگ بندی آیفون‌ها باشیم. با این وجود اپل در طول سال‌های اخیر بارها کاربران را شگفت‌زده کرده و سورپرایزهایی را از آستین بیرون آورده است!

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم