گجت نیوز/ گوگل از پلتفرم هوش مصنوعی جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند با پیش بینی فجایع آب و هوایی، جان انسان‌ها را با تکنولوژی‌های پیشرفته خود نجات دهد.
 
بخش هوش منصوعی گوگل از سیستم هوشمند جدیدی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی مولد خود به صورت بهینه وضعیت آب و هوایی آینده را پیش بینی کند. دقت این سیستم در حدی است که می‌تواند تمام سازمان‌های پیش بینی آب و هوا را شکست داده و با دقت منحصر به فرد خود می‌تواند به صورت دقیق وضعیت آب و هوایی آینده را بازگو کند.

با وجود چنین سیستم‌هایی دیگر آمار مرگ و میر انسان‌ها به وسیله فجایع آب و هوایی کاهش می‌یابد و می‌توان از آن در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی نیز استفاده کرد. SEEDS این پلتفرم هوش مصنوعی مولد است که می‌تواند با دریافت داده‌های مربوط به آب و هوا به صورت سریع، دقیق و ارزان وضعیت روزهای آینده را پیش بینی کند. این هوش مصنوعی مولد در اولین استفاده‌های خود توانسته کارآمدی خود را نسبت به مدل‌های معمولی نشان دهد.

این روزها در اخبار تکنولوژی همیشه مطالبی از هوش مصنوعی و پیشرفت آن دیده می‌شود و رونمایی از چنین الگوریتم مولدی نیز می‌تواند برخی را از باور خطرناک بودن هوش مصنوعی برگرداند.

هوش مصنوعی جدید گوگل
گوگل با رونمایی از پلتفرم هوش مصنوعی جدید خود ادعا می‌کند که این سیستم می‌تواند پیش بینی‌های آب و هوا در مقیاس دقیق تر و با سرعت بیشتری تولید کرده و حتی هزینه آن نیز کمتر از پیش بینی‌های مبتنی بر فیزیک معمولی خواهد بود.

مدل زبانی Scalable Ensemble Envelope Diffusion Sampler که به اختصار SEEDS گفته می‌شود، همانند مدل‌های زبانی بزرگ معروف مانند ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند Sora بوده و حتی در سخت ترین شرایط آب و هوایی که متغیرهای زیادی می‌توانند وضعیت را عوض کنند، می‌تواند با پیش بینی دقیق اوضاع و دادن زمان به مردم برای آماده شدن در مقابل بدترین اثرات بلایای طبیعی، جان انسان‌ها را نجات دهد. 

پیش بینی‌های مبتنی بر فیزیک امروزی که در حال حاضر مورد استفاده سرویس‌های آب و هوایی قرار می‌گیرند، تنها با دریافت اطلاعات از وضعیت موجود به یک نتیجه نهایی می‌رسند. این نتیجه نهایی در واقع میانگینی از مجموعه نتایج کلی دیگر است که با میانگین گرفتن آنها، احتمال رخ دادن هر یک را نسبت به دیگری نزدیک‌ تر می‌کنند.

این بدان معناست که سرویس‌های امروزی تنها در پیش بینی وضعیت آب و هوایی متعادل عمکلرد نسبتا دقیق دارند و با بدتر شدن اوضاع و وقوع بلایایی مانند سیل و طوفان دیگر مدل‌های پیش بینی آنها نمی‌توانند به یک نتیجه نهایی برسند و این می‌توان جان انسان‌ها را هم به خطر بیندازد. به عبارتی دیگر پیش بینی دقیق آب و هوای شدید در آینده با استفاده از سیستم‌های امروزی تقریبا غیرممکن است.

در نظر گرفتن خطاهای احتمالی در سیستم هوش مصنوعی جدید گوگل

در طول استفاده از سیستم‌های امروزی خطاهای احتمالی در نظر گرفته نمی‌شوند و در صورت وقوع این خطاها هم می‌توانند به‌شدت بر نتیجه پیش‌ بینی تأثیر بگذارند؛ چراکه به صورت تصاعدی بر وضعیت تاثیر گذاشته و با سخت تر شدن شرایط هم سرویس‌ها از پیش بینی حتی دقایق بعدی هم عاجز می‌شوند.  

هوش مصنوعی SEEDS داده‌های مورد نیاز خود را از همین سرویس‌های پیش بینی آب و هوایی دریافت می‌کند و به جای تنها میانگین گرفتن از آنها، این موارد را با واحد انرژی پتانسیل میدان گرانشی زمین در لایه تروپوسفر میانی و فشار سطح دریا که دو معیار رایج مورد استفاده در پیش‌بینی هستند، مطابقت می‌دهد.

مقایسه سرویس‌های قدیمی و الگوریتم مولد جدید گوگل
در متدهای قدیمی تنها می‌توان مجموعه‌ای از حدود ۱۰ تا ۵۰ پیش‌ بینی را انجام داد اما هوش مصنوعی جدید گوگل در همین ابتدای مسیر خود می‌تواند تا ۳۱ مجموعه پیش‌ بینی را با استفاده از داده‌های ورودی کامل کند.  

دانشمندان هزینه‌های محاسباتی مرتبط با هوش مصنوعی SEEDS را در مقایسه با سرویس‌های پیش بینی امروزی ناچیز توصیف می‌کنند و گوگل هم اعلام کرده که این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در هر 3 دقیقه حدود 256 مجموعه را پیش بینی کند که در آینده با ارتقا توان سخت افزاری و نرم افزاری این سرویس می‌تواند سرعت آن نیز را تا حدی زیادی افزایش داد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم