شهر سخت افزار/ تبلیغات برای بسیاری از کاربران در هر جایی که باشد آزار دهنده است؛ اما نظرتان در مورد قلب صفحه خانگی سیستمتان چیست؟ برای هجوم تبلیغات به مکان دیگری که نباید باشد، آماده شوید. مایکروسافت در حال ارائه به روز رسانی برای ویندوز 11 است که تبلیغات را مستقیماً در منوی استارت ادغام می کند.

حدود دو هفته پیش، مایکروسافت شروع به آزمایش بخش "Recommended" در منوی استارت برای  کاربران Windows Insiders کرد. این بخش «توصیه شده» برای نمایش برنامه‌های پیشنهادی از فروشگاه ویندوز به کاربران طراحی شده است. به نظر می رسد مایکروسافت روند جای دادن این ویژگی در نسخه عادی ویندوز را به سرعت پیگیری کرده و حالا شاهد آن هستیم که از همین هفته، قابلیت «توصیه شده» (شما بخوانید تبلیغات درون سیستم عامل) را به عنوان بخشی از به‌روزرسانی KB5036980 برای همه عرضه می کند.

با توجه به یادداشت‌های انتشار یا همان Release Notes منتشر شده برای این آپدیت، بخش Recomanded توصیه‌های برنامه‌ای را ارائه می‌کند که «از مجموعه کوچکی از توسعه‌دهندگان تایید شده توسط مایکروسافت می‌آیند». ردموندی‌ها همچنین در ادامه توضیحات خود اضافه می‌کنند که این تبلیغات برای کمک به کاربران برای «کشف برخی از برنامه های عالی موجود» است.

علاوه بر تبلیغات، مایکروسافت می‌گوید که ممکن است برنامه‌های پرکاربرد را در بخش توصیه‌شده نیز ببینید. این مورد برای برنامه‌های پرکاربرد شما که قبلاً به منوی Start یا نوار وظیفه پین نکرده‌اید صدق می‌کند.

این اولین باری نیست که مایکروسافت تبلیغات را در سیستم عامل خود جاسازی می‌کند. سال‌ها پیش و در زمان داغ بودن بحث ارتقاهای ویژه برای نسخه قبلی ویندوز، تبلیغات مشابهی با صفحه قفل ویندوز 10، برنامه ایمیل در منوی استارت انجام می‌شد. در آن زمان گزارش‌های متعددی منتشر شدند که نشان می‌داد این تبلیغات به بهبود تجربه کاربری منجر نمی‌شود و پس از مدتی مایکروسافت نیز تمرکز خود را از آن برداشت.

البته چند روز پیش نیز توسعه دهنده سابق این قابلیت از مشکلات عملکرد منوی استارت ویندوز 11 در سیستمی با پردازنده قدرتمند Core i9 اینتل و رم 128 گیگابایتی انتقاد کرده بود. پس از آن در بسیاری از فروم‌های متخصصان این بحث مجدداً بالا گرفت که از ویژگی‌های خاصی که برای برخی از کاربران مفید است لزوماً نباید انتظار داشت برای دیگر کاربران نیز کاربردی باشند.

نحوه غیرفعال کردن نمایش تبلیغات در ویندوز 11
خوشبختانه مایکروسافت به کاربران این امکان را می دهد که این ویژگی را خاموش کنند. برای خاموش کردن تبلیغات ویندوز 11 یا قابلیت نمایش محتوای توصیه شده باید به بخش Settings > Personalization > Start بروید. در این مرحله کلید «Show recommendations for tips, app promotions, and more» را می‌بینید که می‌توانید آن را خاموش کنید.



این به‌روزرسانی همچنین مجموعه بزرگ‌تری از آیکون‌های متحرک را به ویندوز اضافه می‌کند و در کنار آن، نمایش آیکون‌های ویجت را در نوار وظیفه بهبود می‌بخشد تا دیگر نمایش آنها به صورت مبهم یا پیکسلی به نظر نرسند. علاوه بر این، ویجت‌های روی صفحه قفل اکنون کاربردی‌تر خواهند بود و کاربران قادر به تغییرات بیشتری رو آنها خواهند بود.


در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم