ایرنا/ پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رسانه ها و مقام‌های غربی و اوکراینی تاکنون بارها هشدار داده اند که بدون کمک واشنگتن، توان دفاعی اوکراین ممکن است در خط مقدم جنگ دچار فروپاشی شود.

چندی پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: مقام‌های اوکراینی به انتقال سلاح های بیشتری از سوی غرب متوسل شده اند و بسته کمک به کی‌یف در کنگره مسکوت مانده است. اما نیروهای روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.

غربی ها مدعی اند بدون کمک آمریکا به ویژه مهمات توپخانه ای و دفاع هوایی، توان دفاعی اوکراین به ویژه در خط مقدم جنگ در هم خواهد شکست.

روزنامه نیویورک تایمز نیز با اشاره به تصرف شهر آودیوکا به دست ارتش روسیه در شرق اوکراین، اذعان کرد گزارش ها حاکی از پیشروی مسکو و ضعف دفاعی اوکراین است.

مقام‌های آمریکایی به طور غیرعلنی از اضمحلال خطوط دفاعی اوکراین و ضعف آنها ابراز نگرانی و اعلام کرده اند که این امر می تواند سبب پیشروی بیشتر روسیه شود.

رندی جورج رئیس ستاد ارتش آمریکا، به موفقیت های روسیه در تقویت صنعت دفاعی و پیشروی در میدان جنگ طی ۲ سال گذشته، به رغم فشار شدید تحریم ها اذعان کرد و گفت که توانایی دفاعی روسیه را نباید دست کم گرفت.

کشورهای غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی یف ارائه کرده‌اند. کمک های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه ای گسترش یافته است.

به تازگی ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اعضای کنگره هشدار داد اگر اکنون بسته کمک به اوکراین را تصویب نکنید، کی یف تا پایان سال (۲۰۲۴) بازنده جنگ خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar