ایسنا/ رئیس‌جمهور آلمان در آغاز سفر سه روزه‌اش به ترکیه با معترضان طرفدار فلسطین که حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی را به دلیل جنگ با غزه به شدت محکوم کردند، روبرو شد.

هنگام بازدید اشتاین مایر به همراه شهردار استانبول اکرم امام اوغلو از ایستگاه قطار تاریخی سیرکچی که از آنجا هزاران کارگر مهمان ترک از دهه ۱۹۶۰ به آلمان عزیمت کردند، معترضان با شعارهایی مانند «آلمان قاتل» و «حامیان نسل کشی» را فریاد زدند . یکی از معترضان پلاکاردی با عکس اشتاین مایر در کنار تصاویر آدولف هیتلر و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمل می‌کرد که روی آن نوشته بود: «تفاوتی نیست!»

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع شعار «فلسطین را آزاد کن» سر داد.

این تجمع با حضور نیروهای امنیتی منجر به درگیری شد. رسانه های ترکیه گزارش دادند که تعدادی از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حمایت قاطع آلمان از  رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه، با خشم شدید مردم ترکیه مواجه شده است. هنگامی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه نوامبر از برلین بازدید کرد، پیشنهاد کرد که آلمان به دلیل احساس گناه در مورد هولوکاست از تل‌آویو در جنگ غزه حمایت می‌کند

اولین سفر اشتاین مایر به ترکیه به عنوان رئیس جمهور اندکی پس از آن صورت می گیرد که اردوغان روز شنبه میزبان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در استانبول بود. اردوغان حماس را به‌عنوان «آزادکننده‌هایی» توصیف می‌کند که برای میهن خود می‌جنگند.

امام اوغلو در گفتگو با رئیس‌جمهور آلمان از اینکه روابط ترکیه با آلمان و اتحادیه اروپا در حال حاضر بسیار ضعیف است، ابراز تأسف کرد. به گفته این منابع، رئیس جمهور مذاکرات را با این چهره مخالف «با علاقه فراوان» انجام داد.

اشتاین مایر در جریان بازدید از ایستگاه قطار سیرکچی از کمک مهاجران ترک در توسعه جمهوری فدرال آلمان قدردانی کرد. او در ایستگاه قطار گفت: آنها به ساختن کشور ما کمک کردند، آن را قوی کردند و به قلب جامعه ما تعلق دارند.

حدود ۳ میلیون نفر با ریشه ترک در آلمان زندگی می کنند که بزرگترین دیاسپورای ترک در خارج از کشور را تشکیل می‌دهند. اشتاین مایر با استفاده از یک کلمه رایج برای اشاره به مهاجران در این کشور گفت آلمان به یک کشوری با پیشینه مهاجرت تبدیل شده است. این ایستگاه قطار نشان دهنده ارتباط نزدیک بین دو کشور ما است. وقتی هفتاد و پنجمین سالگرد جمهوری فدرال خود را در یک ماه جشن می گیریم، این کار را با آگاهی از این که میلیون ها داستان مهاجران ترک-آلمانی بخشی از تاریخ ما هستند، انجام خواهیم داد.

اشتاین مایر در دومین روز سفر خود امروز (سه‌شنبه) در روز کودک در ترکیه، از پناهگاه زلزله‌زدگان ترکیه و مدرسه‌ای در غازیان‌تپ که در میان استان‌هایی بود که سال گذشته توسط دو زمین لرزه قدرتمند آسیب دیده بود، بازدید خواهد کرد.

دیدار اشتاین مایر با همتای ترک خود اردوغان در آخرین روز سفر وی در آنکارا انجام خواهد شد و وی همچنین از دانشگاه آنکارا و مقبره آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن بازدید خواهد کرد. سفر اشتاین مایر به ترکیه به مناسبت یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین آلمان و ترکیه انجام می شود.

رئیس جمهور آلمان با همراهی یک سرآشپز کباب برلینی این سفر را انجام می‌دهد. پدربزرگ عارف کلس، صاحب رستوران دونر کباب برلینی از مهاجران ترک بود. او نسل سومی است که تجارت خانوادگی در جنوب غربی برلین را مدیریت می‌کند. پدربزرگش به آلمان نقل مکان کرد و سال ها در یک کارخانه کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۸۶ رستوران خود را افتتاح کرد. کلس گفت: اکنون رئیس جمهور مرا به عنوان نوه به خانه اجدادم می برد و این افتخار بزرگی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar