ایرنا/ تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد یاسوکونی ملقب به معبد جنگ که در ارتباط با جنگ جهانی دوم است، برای همسایگان توکیو سوال برانگیز شده است.

به گزارش خبرگزاری کیودو نیوز، سانائه تاکایچی، وزیر امنیت اقتصادی ژاپن روز سه‌شنبه از زیارتگاه یاسوکونی مرتبط با جنگ بازدید کرد.

این معبد توسط برخی از همسایگان آسیایی توکیو نمادی از خشونت گذشته این کشور تلقی می‌شود و تداوم بازدید مقامات ژاپنی از این معبد، نگرانی‌هایی را درباره واکنش‌های احتمالی چین و کره جنوبی ایجاد کرده است.

تاکایچی که به خاطر دیدگاه‌های جنگ طلبانه‌اش در مورد مسائل امنیت ملی شناخته می‌شود، به طور معمول در مناسبت‌های مختلف از زیارتگاه شین‌تو در توکیو، مانند مراسم دوسالانه آن و سالگرد تسلیم ژاپن در جنگ جهانی در ۱۵ اوت ۱۹۴۵، (۲۴ مرداد ۱۳۲۴ خورشیدی) بازدید کرده است.

تاکایچی پس از بازدید از معبد در آخرین روز از جشنواره سه روزه بهاری به خبرنگاران گفت: من با احترام به ارواح کسانی که جان خود را برای یک سیاست ملی از دست دادند تشکر کردم.

اوایل روز سه‌شنبه، یک گروه فراحزبی متشکل از بیش از ۹۰ نماینده مجلس، از جمله برخی معاونان ارشد حزب محافظه‌کار لیبرال دموکرات حاکم نیز همانطور که به طور منظم انجام می‌شود، از این زیارتگاه دیدن کردند.

در میان اعضای کابینه تحت نخست وزیری فومیو کیشیدا، که خود را یک میانه‌روی معتدل در در حزب لیبرال دموکرات ژاپن توصیف می‌کند، یوشیتاکا شیندو، وزیر احیای اقتصادی ژاپن نیز، روز یکشنبه به کشته شدگان جنگ ادای احترام کرد.

یاسوکونی اغلب در مرکز مناقشات دیپلماتیک با چین و کره جنوبی قرار داشته است، زیرا رهبران زمان جنگ ژاپن که توسط دادگاه بین المللی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان جنایتکار جنگی محکوم شده اند، در میان بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کشته جنگ هستند که در این زیارتگاه مورد احترام قرار گرفته اند.

در سال ۱۹۷۸، یاسوکونی ۱۴ جنایتکار جنگی سطح یک، مانند نخست وزیر زمان جنگ، ژنرال هیدکی توجو، را به ارواح مقدس ثبت شده اضافه کرد و باعث ایجاد اختلاف در داخل و خارج از کشور شد. توجو به دلیل جنایات جنگی به دار آویخته شد.

بازدیدهای گذشته نخست وزیران ژاپن از معبد یاسوکونی، از جمله نخست وزیر ترور شده شینزو آبه و نمایندگان مجلس ژاپن، آتش اختلاف میان چین و ژاپن را برانگیخته، چرا که خاطرات اقدامات ژاپن در این معبد و در زمان جنگ چون زخمی عمیق است.

تاکایچی یکی از اعضای مجلس نمایندگان است که به دلیل مواضع جنگ طلبانه‌اش شناخته می شود و چین او را یک ملی گرای «جناح راست» می خواند. ژاپن تا پایان جنگ به منطقه وسیعی از چین حمله کرده و آن را اشغال کرده بود و از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ بر شبه جزیره کره حکومت می کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar