فارس/ منابع رسانه‌ای ازتلاش نیروی هوایی عراق در تقویت خود و خرید انواع جنگنده‌های چند منظوره خبر دادند.

منابع رسانه‌ای از تلاش نیروی هوایی عراق در تقویت خود و خرید جنگنده‌های «جی اف-۱۷» ساخت پاکستان و «رافال» ساخت فرانسه خبر دادند.

وبگاه هلندی «اسکرمبل» روز سه شنبه نوشت،  نیروی هوایی عراق در مراحل پایانی خرید ۱۲ فروند جنگنده «جی اف-۱۷» ساخت صنایع هوایی پاکستان است. این جنگنده سبک وزن تک موتوره و چند منظوره است و عراق قصد دارد با قراردادی به ارزش ۶۶۴ میلیون دلار این جنگنده‌ها را خریداری کند.

علاقه به این نوع جنگنده به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. در آن برهه مقامات ارشد نیروی هوایی عراق از پاکستان بازدید کردند و رایزنی‌هایی با مقامات پاکستانی در این باره انجام شد.  

نیروی هوایی عراق اینک به جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا مجهز است. عراق مشکلات قابل توجهی در حفظ و نگهداری ۳۴ جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا دارد.

  پس از خروج واشنگتن از عراق، این جت‌ها از سطح تعمیر و نگهداری بسیار پایین‌تر از حد مورد نیاز از ایالات متحده برخوردار هستند. حدود ۲۰ فروند از این نوع هواپیمادر شرایط پروازی مناسبی بوده اما فاقد تسلیحات حیاتی مانند موشک‌های  هوا به هوا و هوا به زمین هستند.

چندی قبل رسانه‌ها از زمین گیر شدن ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ عراق خبر دادند. شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» اخیرا  اعلام کرد که به دلایل امنیتی خدمه آمریکایی نگهداری از جنگنده‌های «اف-۱۶» عراق را از این کشور خارج ساخته و این موجب زمین‌گیر شدن این جنگنده‌ها شده است.

گفته می‌شود که عراق به خرید جنگنده‌های چند منظوره و دو موتوره رافال» ساخت فرانسه نیز علاقه دارد. اگرچه بودجه دفاعی عراق سال‌هاست که در تنگنا قرار دارد.

برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که در بودجه دفاعی سال ۲۰۲۳ برای تحویل ۱۴ جنگنده رافال با هزینه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده و از منابع نفتی برای پرداخت هزینه خرید این جنگنده‌ها استفاده خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar