گجت نیوز/ بار دیگر یک گوشی آیفون نسل اول که آکبند و ۴ گیگابایتی بود، با قیمتی سرسام‌آور فروش رفت. در حراج این آیفون عتیقه مبلغی بیش از ۱۰۰ هزار دلار رد و بدل شد.
 
به‌تازگی یک آیفون عتیقه نسل اولی در LCG Auctions به حراج گذاشته شد. این گوشی که آکبند و مثل روز اولش بود، حافظه داخلی 4 گیگابایتی داشت و انتظار می‌رفت با قیمتی بیش از 100 هزار دلار خریداری شود. همین هم شد و قیمت نهایی آن به 130 هزار و 27 دلار رسید. این یعنی حتی گران‌تر از یک دستگاه تویوتا لندکروز 2024 که در بازارهای جهانی زیر 100 هزار دلار قیمت دارد.


اما چرا یک گوشی هوشمند با عمری نزدیک به دو دهه باید این‌قدر گران باشد؟ دلیل این موضوع، کمیاب بودن آن است. اپل در سپتامبر ۲۰۰۷ تولید مدل ۴ گیگ آیفون را تنها دو ماه پس از عرضه، متوقف کرد. قاعدتا پس از ۱۷ سال، پیدا کردن نسخه آکبند آن مثل یافتن سوزن در انبار کاه است.


البته پیش‌تر مدل ۴ گیگ آیفون با قیمتی بیش از این هم خرید و فروش شده بود. در تابستان ۲۰۲۳، یک نسخه از همین گوشی با قیمت ۱۹۰ هزار دلار مشتری پیدا کرد و در پاییز همان سال، یک حراج دیگر با ثبت قیمتی بیش از ۱۳۳ هزار دلار پایان یافت.

این قیمت‌ها فقط مختص محصولات اپل نیستند و اخیرا حتی دست نوشته استیو جابز برای تبلیغات اپل ۱، به گران‌ترین کاغذ جهان تبدیل شد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم