فرادید/ گندی یا گوندی یک غذای سنتی و پر از خاصیت است که فقط باید برای تهیه آن کمی وقت بگذارید، ولی به خاطر خاصیت بی‌نظیر آن برای بدن ارزش دارد.

طرز تهیه یک غذای لذیذ کم خرج اما پر فایده

یکی از شهرستان‌های استان اصفهان، نجف آباد است که غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و جزو غذا‌های محبوب و بسیار مشهور در این شهرستان به حساب می‌آید که ارزش غذایی بالایی دارد و به نوعی تامین کننده اسید‌های چرب سالم، فولیک اسید، ویتامین ب ۱۲ و کلسترول است.

در ادامه مواد لازم برای تهیه گندی را مشاهده کرده و سپس طرز تهیه آن را به شما آموزش می‌دهیم

مواد لازم برای تهیه گندی نجف آبادی

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو

تخم مرغ: ۳ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد به صورت رنده شده

سبزی: ۷۰ گرم (شامل انواع سبزی‌های معطر مانند ترخون، نعنا، مرزه یا تره)

ماست: ۱ لیوان

آرد مخصوص گندی: ۱ لیوان (شامل گندم، نخود، عدس، سویا، ذرت، تخم سبزی گرگرو، باقلا و ماش است که این مواد را ابتدا خیس کرده، سپس تفت داده شده و در نهایت آسیاب می‌کنند)

نمک و فلفل، دارچین و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه گندی نجف آبادی

باید همه موادی را که به آن اشاره کردیم با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید و پس از آن که کاملا با هم مخلوط شدند یک ساعت کامل به آن استراحت بدهید.

پس از آن پیاز‌ها را سرخ کرده و مقداری نمک و ادویه به آن اضافه کنید و تفت دهید وقتی کمی سبک و طلایی رنگ شدند، رب گوجه فرنگی و مقداری نعنای تازه یا تره خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از آن باید دو لیوان آب جوش هم به پیاز‌ها اضافه کرده و هم بزنید.

حالا باید مواد قندی را که به آن استراحت داده بودید هر بار به اندازه‌های کوچک برداشته و شبیه کتلت یا شامی کباب در بیاورید و داخل آب جوش بیندازید و شعله را کم کنید تا خمیر شما مغز پخت شود. پس از آن غذای شما آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar