دلتا/ اگر طرفدار کباب با یک سس خوشمزه هستید، این دستور پخت را دنبال کنید. سورمه کباب یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی گیلان است. سورمه کباب در کشور ترکیه نیز تهیه می‌شود. این غذا از یک لایه سس با بادمجان و فلفل دلمه کبابی و به همراه شامی کبابی تهیه می‌شود که با پلو یا با نان تازه سرو می‌کنند. 

مواد لازم برای تهیه سورمه کباب گیلانی
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه

بادمجان ۴ عدد
فلفل دلمه زرد یک عدد
فلفل دلمه قرمز یک عدد
فلفل دلمه سبز یک عدد
کره به مقدار لازم
رزماری به مقدار لازم
گوجه گیلاسی و فلفل به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پاپریکا به مقدار لازم
طرز تهیه سورمه کباب با بادمجان و فلفل دلمه کبابی
مرحله اول: کبابی کردن مواد
ابتدا بادمجان‌ها و فلفل دلمه‌ها را خوب بشویید سپس خشک کنید. روی بادمجان‌ها را با چاقو خط ایجاد کنید. بادمجان‌ها را روی توری قرار دهید و به دلخواه روی گاز یا روی زغال بگذارید و خوب بادمجان و فلفل دلمه را کباب کنید، سپس بگذارید کنار تا خنک شود.
مرحله دوم: ساطوری کردن مواد
حالا یک دسته کوچک رزماری را آتش زده و روی مواد کبابی قرار دهید تا مزه، بو و عطر رزماری به سبزیجات برود، درب ظرف را بگذارید تا عرق کند. سپس به راحتی پوست بادمجان را بگیرید و به همراه فلفل دلمه روی تخته قرار دهید و خوب ساطوری کنید.
مرحله سوم: تهیه مواد کباب
در ادامه گوشت را به همراه یکی از پیازها، ادویه و کمی نمک خوب ورز دهید. سپس داخل تابه کمی روغن ریخته و از مواد گوشتی برداشته و به صورت گرد آن را داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
مرحله چهارم: تفت دادن پیاز و سیر
پیاز دیگر دستور را به همراه سیر پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. داخل تابه با کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود و بعد سبزیجات کبابی را داخل پیاز و سیر ریخته و حدود ۱۵ دقیقه مواد را تفت دهید تا یکدست شود. اگر به دستور غذاهای ایرانی علاقه دارید، اشکنه کشک، غذایی قدیمی از سرزمین خراسان را درست کنید.
مرحله پنجم: تهیه سورمه کباب
سبزیجات کبابی را داخل یک ظرف ریخته و سطح آن را صاف کنید و بعد شامی کبابی را نیز روی مواد قرار دهید. گوجه گیلاسی و فلفل‌ها را از قبل کبابی کنید و روی مواد قرار دهید، در انتها کمی کره ذوب کنید و روی مواد بریزید سپس به همراه نان یا پلو سرو کنید. نوش‌جان!
نکات کلیدی در تهیه سورمه کباب
افزودن رزماری اختیاری و قابل حذف است ولی بویی فوق‌العاده داخل غذا دارد.
بهتر است پیاز و سیر را به‌جای تفت دادن کبابی و ساطوری کنید.
پیاز را برای شامی کباب حتما آبگیری کنید تا کباب شما را شل نکند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar