بیتوته/ آش گوشت بوشهری، از جمله آش‌های سنتی و اصیل ایرانی است که با عطر و طعمی بی‌نظیر، طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. این آش، به دلیل غلظت و کشسانی خاص خود، به عنوان یک وعده غذایی کامل و مقوی شناخته می‌شود و در بسیاری از نقاط ایران، به خصوص در جنوب کشور، پخت می‌شود.
مواد لازم برای پخت آش گوشت بوشهری :
 گوشت گوسفندی 300 گرم
 پیاز 1 عدد
 لوبیا قرمز  2 لیوان 
 برنج ایرانی 1 لیوان

 شوید و تره 1.5 لیوان 
 ترخون خشک2 قاشق غذاخوری
 نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
 پیاز داغ  به مقدار لازم
طرز تهیه آش گوشت بوشهری :
برای پخت آش گوشت بوشهری، باید لوبیا قرمز را حداقل 12 ساعت قبل خیس کنید. در طول این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. پس از اتمام زمان خیساندن لوبیا، ابتدا گوشت را داخل قابلمه ای مناسب بریزید، سپس 1 عدد پیاز را به تکه های بزرگ خرد کنید و به گوشت اضافه کنید. آب لوبیاها را دور بریزید و آن ها را به گوشت اضافه کنید.
مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، و ادویه های مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید. به مقدار لازم آب به آن اضافه کنید. دقت کنید برای طعم بهتر گوشت و لوبیا، بهتر است به اندازه ای آب اضافه کنید که در حین پخت به آن آبی اضافه نکنید. زیر شعله را زیاد کنید زمانی که جوش آمد، حرارت آن را متوسط کنید تا به آرامی بپزد.
در نیم ساعت پایانی پخت گوشت و لوبیا، برنج را تمیز کنید و بشویید و در قابلمه ای مناسب به صورت جداگانه با مقداری آب بپزید اجازه بدهید کاملا له شود. در پایان پخت برنج شوید و تره خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و اجازه بدهید با هم بپزند. دقت کنید که آب آن به طور کامل کشیده نشود و برنج ته نگیرد.
در این مرحله گوشت های پخته شده را ریش کنید و لوبیاها را داخل میکسر یا غذاساز پوره کنید و آن را به برنج اضافه کنید. آب گوشت و ترخون را به آن اضافه کنید و اگر ادویه ای لازم دارد به آن اضافه کنید. اجازه بدهید تمام مواد با حرارت ملایم بپزند. در حین پخت آن را دائم هم بزنید تا ته نگیرد و آش شما غلیط و جا افتاده شود.
در نیم ساعت پایانی پخت، گوشت ریش شده و پیاز داغ را به آش اضافه کنید و آن را هم بزنید. سپس آن را در ظرف های مناسب سرو بریزید و با پیاز داغ و در صورت تمایل با دارچین تزیین کنید. و با نان میل کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar