راهنماتو/  شاید به این فکر کنید که چرا سطح اجاق گاز، نسبت به هر سطح دیگری در آشپزخانه، کثیف‌تر است؟ شاید هم شما به اجاق گاز بیش از حد حساس هستید چون مستقیما با غذایی که می‌پزیم ارتباط پیدا می‌کند.

دلیل این مساله این است که سطح اجاق گاز، با آتش و گرما ارتباط مستقیم دارد. وقتی یک لکه روغنی روی سطح کابینت بریزد، پس از مدتی سفت می‌شود و همانجا می‌ماند، اما اگر این لکه روی گاز باشد، در اثر حرارت خواهد سوخت. پس باید چاره‌ای بیاندیشیم. جدای از این مساله گازها به صورت روزانه کثیف می‌شوند پس باید روشی سرعتی برای تمیز کردن آن پیدا کنیم و هر چند وقت یکبار، آن را عمیق تمیز کنیم. بنابراین راهنماتو در ادامه راهنمایی کامل برای تمیز کردن اصولی اجاق گاز آشپزخانه به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

اولین گام برای تمیز کردن گاز

اگر اجاق گاز شما سرشعله یا برنر‌های جدا شونده داشته باشد و منبع تامین انرژی آن گاز شهری باشد به راحتی می‌توانید تمامی برنرها را از سطح اجاق گاز بردارید. درواقع سرشعله اجاق گاز منبع اصلی کثیفی‌ها و بوی بد سوختگی باشد. بنابراین، بسته به برندی که اجاق گازتان دارد، تمامی بخش‌های جداشونده را جدا کنید. اگر نمی‌دانید که بهترین روش برای جدا کردن سرشعله‌ها در اجاق گاز شما چیست، با آن‌ها کلنجار نروید چون ممکن است قطعه‌ای کوچک اما مهم، مثل فندک اتوماتیک را خراب کنید. پس حتما دفترچه گاز را بخوانید و اگر دفترچه ندارید، مدل گاز را در اینترنت جست‌وجو کنید و دستورالعمل‌های لازم را دریافت کنید.

چه وسایلی برای تمیز کردن گاز نیاز داریم؟

چگونه به شکل اصولی گاز آشپزخانه را تمیز کنیم؟

این که شما برا تمیز کردن گاز نیاز به چه وسایلی دارید، کاملا وابسته به مدل گاز شما است. سطح گاز می‌تواند لعابی، استیل، شیشه‌ای یا سرامیکی باشد که برای تمیز کردن هر کدام باید وسایل و مواد شوینده خاصی در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر سطح اجاق گاز شما شیشه‌ای است بهتر است از مواد شوینده‌ای مثل سرکه و جوش شیرین استفاده کنیم و برای برداشتن مواد، پارچه‌های میکروفیبر را انتخاب کنیم. اگر سطح گاز شما لعابی است از مایع ظرفشویی، پد اسکراب و در صورت عمیق بودن سوختگی از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. اگر گاز شما استیل است بهترین ماده شوینده برای آن مخلوطی از آب و آمونیاک است که به راحتی با استیل مبارزه می‌کند تا آن را برق بیاندازد.

سطح اجاق گاز شیشه‌ای را چگونه برق بیاندازیم؟

چگونه به شکل اصولی گاز آشپزخانه را تمیز کنیم؟

این روزها گازهای برقی به شدت مد شده‌اند. اکثر این گازها برای پخش حرارت با برق نیاز به شیشه‌هایی عایق و مناسب دارند. این مساله باعث می‌شود که با سطحی کاملا شیشه‌ای روبه‌رو باشیم. نکته جذاب درباره این مدل گازها این است که سطح آن‌ها، علی‌رغم بسیاری از گازها، به راحتی تمیز می‌شود. بنابراین بهتر است پس از هربار آشپزی کردن بر روی گاز، سطح آن را با یک دستمال خیس تمیز کنیم. اگر خواستیم که رد دستمال بر روی شیشه اجاق گاز باقی نماند می‌توانیم مخلوطی از سرکه، مایع ظرفشویی و آب را بر سطح گاز بپاشیم. اما، اگر سطح گاز سوخته بود، که احتمال آن یک در هزار است، می‌توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید.

سطح اجاق گاز لعابی را چگونه برق بیاندازیم؟

چگونه به شکل اصولی گاز آشپزخانه را تمیز کنیم؟

اگر سطح اجاق گاز شما لعابی است، طبق دستور‌العمل بهتر است تمامی سرشعله‌ها و قطعات جداشونده اجاق گاز را جدا کنیم. در این مرحله با یک اسفنج نم‌دار، آشغال‌های روی اجاق گاز را جمع می‌کنیم تا کثیفی‌های سطحی از بین رفته و سطح اجاق گاز تا حدودی مرطوب شود. پس از این، به دو روش می‌توانید سطح اجاق گاز لعابی را برق بیاندازید. در روش اول بهتر است از مواد شوینده طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. پس از اسپری کردن آن بر سطح گاز، کمی منتظر بمانید و سپس با یک اسکاچ زبر سوختگی‌ها را بزدایید. اما، اگر با مواد شوینده کارخانه‌ای مشکلی ندارید، ابتدا پنجره آشپزخانه را باز کنید تا گاز مواد شوینده شرکتی خارج شود. سپس از مواد شوینده‌ای مثل دامستوس یا سیف استفاده کنید. مقداری از آن را روی سطح گاز بریزید، کمی صبر کنید و سپس با سیم یا اسکاچ زبر سطح گاز را تمیز کنید. پس از این باید با یک دستمال مربوط تمامی مواد شوینده را از سطح گاز بزدایید. بعد از تمیز کردن با دستمال مرطوب نیز یک دستمال خشک میکروفیبر بر سطح گاز بکشید تا کاملا خشک شده و هیچ ردی بر روی اجاق گاز نماند.

سطح اجاق گاز استیل را چگونه برق بیاندازیم؟

چگونه به شکل اصولی گاز آشپزخانه را تمیز کنیم؟

اگر بخواهیم بین اجاق گاز لعابی و اجاق گاز استیل، یکی را انتخاب کنیم آن اجاق گاز استیل است. اجاق گازهای استیل از اجاق گازهای لعابی راحت‌تر تمیز می‌شوند و احتمال اینکه مواد غذایی بر روی آن بسوزد کمتر است. اما، برای تمیز کردن سطح اجاق گاز استیل بهتر است ابتدا تمامی چدن‌ها را از سطح گاز برداریم و آن‌ها را در مخلوطی از آب داغ و مایع ظرفشویی بریزیم. اگر کمی حوصله داشته باشیم، می‌توانیم بر روی چدن‌ها کمی خمیردندان بریزیم تا سوختگی‌ها راحت‌تر برداشته شوند. سپس، مخلوطی از جوش شیرین، نمک و آب را بر روی اجاق گاز استیل اسپری کرده و کثیفی‌ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که جنس استیل با موادی مثل تینر، الکل و کلریدها واکنش مثبتی ندارد. پس اگر از مواد شوینده کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، ترکیبات آن را خوانده و اگر حاوی چنین موادی بود، از آن استفاده نکنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar