همشهری/ در سال جدید تصمیم بگیرید تا جایی که می‌توانید برای رسیدن به مقصد‌های نزدیک پیاده‌روی یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
در اولین روز‌های فصل بهار، از دیدن طبیعت بسیار لذت می‌بریم، اما معمولاً توجه چندانی به طبیعت اطرافمان نداریم و برای بهترشدن آن، فکری نمی‌کنیم؛ آن هم در زمانه‌ای که هر روز، سیل، توفان، دمای بالا و ... ما را محاصره کرده و طبیعت اطرافمان، با زبان بی‌زبانی، از ما توجه ویژه می‌طلبد.
در این‌جا فهرستی هفت‌گانه را از ایده‌های قابل دستیابی با هم مرور می‌کنیم و با انجام آنها، تلاش می‌کنیم تا به طبیعت اطرافمان احترام بگذاریم.

انجام یک کار سازگار با محیط زیست!
سنگ بزرگ، علامت نزدن است! پس به‌جای تعیین چند هدف، یک هدف سازگار با محیط‌زیست را تعیین کنید و هر روز آن را انجام دهید و به این بهانه، به طبیعت احترام بگذارید. مثلاً تصمیم بگیرید تا جایی که می‌توانید برای مدتی از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنید.
عضویت داوطلبانه در گروهی محیط‌زیستی
شرکت در برنامه‌های گروهی سازگار با محیط زیست و بودن در کنار کسانی که با شما هم‌هدف هستند، انرژی مضاعفی به شما خواهد داد. پس عضو یک گروه محیط‌زیستی شوید! مثلاً هفته‌ای یک‌بار، به کوهستان بروید و به شکل گروهی، زباله‌هایی را که در محیط کوهستان رها شده‌اند، جمع کنید.
مصرف گوشت را محدود کنید
برای تامین گوشت مصرفی ما انسان‌ها، خسارت فراوانی به محیط‌زیست وارد خواهد شد. پس در سال جدید تصمیم بگیرید مصرف گوشت را محدود کنید.
گلدان گل!
حتی نگه داری از گیاهان مناسب آپارتمانی، نگاه شما را نسبت به محیط‌زیست اطرافتان تغییر می‌دهد؛ به‌خصوص اگر برای مراقبت آنها، وقت قابل توجهی بگذارید. پس چند گلدان گیاه تازه بخرید و در نگهداری آنها کوشا باشید.
بازیافت
بازیافت یکی از راه‌های شگفت‌انگیز برای حفظ محیط زیست است. پس تا جایی که می‌توانید، وسایل کهنه و یا حتی خراب را دور نریزید؛ بلکه کاربرد آنها را تغییر دهید و دوباره آنها را به چرخه مصرف باز گردانید. مثلاً اگر ساعت دیواری اتاقتان خراب شده، عقربه‌های آن را جدا کنید و به‌عنوان «نشان‌کتاب» از آنها استفاده کنید.
سوخت فسیلی ممنوع
در سال جدید، تصمیم بگیرید تا جایی که می‌توانید برای رسیدن به مقصد‌های نزدیک، پیاده‌روی کنید یا برای رسیدن به مقصد دور، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. وسایل نقلیه شخصی با سوخت‌های فسیلی، خسارت فراوانی به محیط‌زیست وارد می‌کنند.
فیلم محیط‌زیستی!
دیدن فیلم‌های محیط‌زیستی یا مطالعه کتاب‌هایی زیست محیطی، نگاه ما را به طبیعت اطرافمان تغییر می‌دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar