نی نی سایت/ تأثیر روزه گرفتن بر تنبلی تخمدان موضوعیه که خیلی از افراد در موردش سؤال دارند. چون خیلی از خانوما گرفتار تنبلی تخمدان و مشکلاتش هستند. نکته مهم اینه که در درمان تنبلی تخمدان رژیم غذایی اهمیت زیادی داره. خیلی از خانوما به خاطر اضافه وزنی که دارن به این بیماری دچار میشن. برای همین قاعدتاً روزه برای تنبلی تخمدان باید مفید هم باشه. اما گاهی گفته میشه تنبلی تخمدان و روزه گرفتن با هم سازگاری ندارن و کسانی که این بیماری رو دارن نباید روزه بگیرند. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره این موضوع جمع‌آوری کنیم.

تنبلی تخمدان چیست؟
تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یکی از بیماری های رایج زنانه است. این بیماری به صورت ژنتیک منتقل میشه. در شرایط طبیعی در هر دوره تخمک‌گذاری ۶ فولیکول تولید میشه که فقط یکی از اونا باقی میمونه و تخمک‌گذاری انجام میشه. اما اگر چند تا فولیکول به طور هم‌زمان رشد کنند هم تخمک‌گذاری انجام نمیشه هم به مرور زمان کیست تولید میشه و در عملکرد تخمدان اختلال جدی ایجاد میشه. در نتیجه بیشتر افرادی که گرفتار این مشکل هستند نمی‌تونن باردار بشن. البته تنبلی تخمدان در بارداری هم ممکنه پیش بیاد.

علائم تنبلی تخمدان چیه؟

مشکلات مختلفی بر اثر این بیماری ایجاد میشه که در هر فرد ممکنه یک یا چند تا از علائم دیده بشه. مهمترین علائم تنبلی تخمدان عبارتند از:
-  قاعدگی نامنظم
-  افزایش هورمون مردانه و مشکلاتی مانند ریزش مو و افزایش موهای زائد
 افزایش آکنه در سطح پوست
- ایجاد مقاومت به انسولین و در نتیجه دیابت نوع ۲
- افزایش چربی خون
- نازایی
- افسردگی و اضطراب

تأثیر روزه بر تخمک‌گذاری
یکی از شایعات داغی که برای روزه درست کردن در مورد تأثیر روزه بر تخمک‌گذاری هست. خیلیا میگن اگه قصد باردار شدن داری نباید روزه بگیری. در حالی که از نظر علمی هیچ ارتباطی بین تخمک‌گذاری و روزه وجود نداره. اساساً‌ فرایند تخمک‌گذاری به شرایط هورمونی بدن ارتباط داره و روزه تأثیری در این مسئله نداره.

تنبلی تخمدان و روزه گرفتن به هم ربط دارند؟
تنبلی تخمدان و روزه گرفتن هیچ ارتباط مستقیمی ندارند. اما لازمه که بدونیم تنبلی تخمدان یکی از اون مواردیه که هنوز علت دقیقش پیدا نشده. اما تأثیر عوامل روحی و روانی مثل استرس و اضطراب بر این بیماری اثبات شده. به همین دلیل خیلی از پزشکان معتقدند که در خیلی از بیمارها با درمان استرس این مشکل هم از بین میره. ضمن اینکه چاقی و اضافه وزن هم یکی از دلایل تنبلی تخمدانه. برای همین روزه حتی میتونه در درمان این بیماری اثرات مثبت داشته باشه.

چه کسانی با تنبلی تخمدان نباید روزه بگیرند؟
همونطور که گفتیم روزه برای تنبلی تخمدان ضرری نداره. اما در بعضی افراد علت به وجود اومدن این بیماری اختلال در سطح هورمون‌های بدنه. وقتی این موضوع اثبات بشه پزشک داروهای هورمونی برای بیمار تجویز می‌کنه. داروهای هورمونی از اون داروهایی هستند که مصرفشون باید کاملاً مطابق با دستور پزشک باشه. قطع کردن این داروها هم فقط طبق روالی که پزشک میگه باید انجام بشه. به همین دلیل بیمارانی که این داروها رو مصرف می‌کنند برای روزه گرفتن مشکل دارند. اونا باید قبل از رسیدن ماه رمضان با پزشک خودشون مشورت کنند تا اگه میشه کم کم داروها رو قطع کنند یا یه طوری برنامه‌ریزی کنن که سحر و افطار داروهاشون رو مصرف کنند. به جز این مورد مشکل دیگه برای روزه گرفتن این افراد نیست.
واقعیت اینه که به طور قطعی نمیشه گفت روزه برای تنبلی تخمدان خوبه یا بد. چون عامل ایجاد تنبلی تخمدان برای همه افراد یکسان نیست. بعضی افراد به خاطر چاقی و استرس دچار تنبلی تخمدان میشن. تحقیقات نشون داده روزه برای این افراد خوبه و حتی احتمال بارداری در اونها افزایش پیدا می‌کنه. اما در موارد دیگه ممکنه این تأثیرات مثبت دیده نشه. در واقع این مسئله کاملاً شخصی و اختصاصیه. وضعیت هر بیمار باید توسط پزشک متخصص بررسی بشه و بر اساس تمام جوانب در مورد مفید بودن یا نبودن روزه تصمیم‌گیری بشه. ضمن اینکه این روزها روزه گرفتن یک روش درمان هم محسوب میشه. از نظر علمی ثابت شده روزه برای درمان خیلی از بیماری‌ها مفیده. در واقع روزه فرصتی رو ایجاد می‌کنه تا سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن عامل بیماری اقدام کنه. اما به طور کلی روزه تأثیری در فرایند تخمک‌گذاری نداره

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar